menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aucuba japonica Variegata

Ga naar meest recente reactie

Frank57

Frank57

Ik heb vorig jaar problemen gehad met de Aucuba japonica.
Er vaten zwarte takken aan en de bladeren hingen naar beneden, terwijl de rest onaangetast was.
Kent iemand dit probleem?


Deze vraag is gesteld vanop Aucuba japonica Variegata .

Bloemen & Planten

zaterdag 13 april 2013 - 21:05
Rowie

Rowie

Hoewel aucuba een sterke heester is, lijkt dit vorstschade te zijn. Bij langdurige vorst kan het blad gaan hangen, dat trekt weer bij na de vorstperiode. Als echter ook de takken zwart worden is er vermoedelijk sprake van zware vorstschade, die niet meer goedkomt; aangetaste takken geheel wegsnoeien is dan de enige oplossing.
zaterdag 13 april 2013 - 23:21
WiPe

WiPe

Als dit vorstschade zou zijn, zou je normaal gesproken toch mogen verwachten dat de plant volledig aangetast zou zijn.
Ik vermoed dat het eerder om een schimmelinfectie gaat. Ik vermoed dat het Verticillium zou kunnen zijn. Daar is weinig tegen te beginnen aangezien Verticillium de wortels aantast.
zondag 14 april 2013 - 09:04
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij is dit een of andere schimmelziekte die we de laatste jaren steeds vaker zien bij Aucuba. Misschien dat door de stevige winters van de afgelopen jaren de plant toch te lijden heeft gehad en daardoor vatbaarder is voor allerlei schimmelziektes maar dit is speculatie mijnerzijds.

Als een schimmelziekte zich eenmaal in een plant heeft gemanifesteerd dan is er voor de leek meestal weinig aan te doen. Op kwekerijen wordt vaak preventief gespoten met allerlei schimmelwerende middelen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 14 april 2013 - 10:58
marietewalts

Marietewalts

ik heb precies hetzelfde probleem.
Inmiddels heb ik twee jaar geleden een nieuwe struik gekocht, en dit jaar zie ik weer hetzelfde probleem terugkomen (vorig jaar dus niet....).
Ik heb inmiddels alle takken terug gesnoeid. Kan ik nog meer doen dan lijdzaam afwachten?

Is de grond nu besmet?
Want ik wil hier wel graag een groenblijvende heester plaatsen i.v.m. vuilcontainers. Wat zou een goed alternatief kunnen zijn?

Alvast dank!
donderdag 3 april 2014 - 21:48
Wannus

Wannus

Verleden jaar heb ik ook een Aucuba uitgehaald en vervoerd naar
een andere plaats . De struik was nog niet zo groot , maar al redelijk
goed beworteld . Ik heb hem er niet gemakkelijk uitgekregen .
Ik heb verplant na de sneeuw in April , dus het vriezde niet meer .
Maar kort na het verplanten liet hij ook zijn bladeren hangen ,
de bladeren verkleurden van groen naar geel , en is er niet meer
doorgekomen . Alhoewel ik geen problemen heb met verplanten ,
denk ik dat een Aucuba struik zich moeilijk laat verplanten .


vrijdag 4 april 2014 - 08:05
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).