menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Magnolia Daphne

carlajan100

Carlajan100

Geachte M,
Mijn Magnolia Daphne is nu 3 jaar oud staat kleigrond het ene jaar zijn alle bladeren bruin , dit jaar zijn zij licht geel heeft wel voor het eerst twee bloemen gegeven.
Mijn vraag is nu, wat kan de oorzaak zijn van het verkleuren van de bladeren ?

Met vr groeten J HaijesDeze vraag is gesteld vanop Magnolia Daphne.
zondag 7 juli 2013 - 10:31
Tuinprins

Tuinprins

Misschien prefereert deze Magnolia een meer zure grond. Kleigrond is kalkrijk en dus niet zuur. Een andere mogelijkheid is dat deze Magnolia te veel zon krijgt of te onbeschut staat. Een aantal magnoliasoorten staat liever op een beschutte plek in de halfschaduw waarbij ze in de middag uit de hete zomerzon staan.

Kwam die plant uit de volle grond of stond zij in pot? Magnolia's uit de volle grond hebben soms moeite met hergroei. Ze doen er dan jaren over om dood te gaan. In de tussentijd krijgen ze last van allerlei schimmelziektes.

Kan ook zijn dat de vergroeiing van de ent met de onderstam niet optimaal is en dat dit problemen oplevert.

En, om forumlid WiPe voor te zijn, controleer ook de plantdiepte van de Magnolia. Als bomen te diep geplant worden (de bovenste wortels mogen maar net onder de grond zitten) kan dit tot problemen leiden.

Je zou de magnolia vroeg in het volgende voorjaar (2014) kunnen herplanten waarbij je het nieuwe plantgat verrijkt met een zak fatsoenlijke rhododendron potgrond. Niet in bemeste tuinaarde of zwarte turf planten want dat is doorgaans rotzooi.

zondag 7 juli 2013 - 11:14
WiPe

WiPe

Magnolia verdraagt over het algemeen geen natte voeten en geen zware grond, en Magnolia 'Daphne' is daar geen uitzondering op.

Als je de bodem in het plantgat gaat verbeteren, dan riskeer je dat je de bodem ter plaatse beter doorlatend maakt, terwijl de grond er rond even moeilijk water al doorlaten; Daardoor gaat bij regen het water zicht verzamelen in het plantgat. Je kan in een dergelijk geval best de bodem oppervlakkig bewerken en de plant op een klein heuveltje planten. En zelfs dan blijft het aanplanten van Magnolia op kleigrond riskant.
zondag 7 juli 2013 - 13:23
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).