menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Iris stekkenverplaatsen

Ga naar meest recente reactie

Niki\

Niki\

Hallo,

ik weet niet of hier al een vraag over is gesteld maar ik kon hem niet vinden, dus bij deze. Mijn irissen (ik weet alleen dat ze geel zijn) zijn behoorlijk groot geworden en nemen een goed stuk van de tuin in beslag. Ze stonden al in de tuin toen we hier in november kwamen wonen en mogen blijven, ondanks dat we ook groenten verbouwen in de tuin, want we vinden ze prachtig. Maar nu wordt het toch een beetje te gortig en wil ik een deel naar een geschikter stukje tuin verplaatsen en een deel aan mijn moeder geven.

Mijn vraag: wanneer kan ik het best irissen stekken/ verplaatsen?

Groetjes, Niki

Bloemen & Planten

dinsdag 9 juli 2013 - 12:05
deHaan

DeHaan

In de winter uit de grond halen en in stukken scheuren.
dinsdag 9 juli 2013 - 12:43
PeterBo

PeterBo

Maar dan niet bij vorst, dus liever in het najaar en bij het herplanten zorgen dat de wortelstokken 'n stukje boven de grond blijven en naar de zon gekeerd, de wortelstokken houden van zonnebaden.
dinsdag 9 juli 2013 - 12:50
Niki\

Niki\

Bedankt voor de reactie! Ik ben een beetje ongeduldig omdat het nu zo vol en onbegaanbaar is daar in de tuin, maar nu zou het dus geen geschikte periode zijn om te verplaatsen? Na het plaatsen van mijn vraag las ik elders ook, (6 weken) na de bloei en dat ik ze bij droog weer gewoon extra veel water moest geven.. Sorry, ik wil niet eigenwijs zijn maar ben gewoon ongeduldig :P
dinsdag 9 juli 2013 - 12:50
Marei

Marei

Aan de foto te zien gaat het om Iris sibirica.

De beste periode om deze te verplanten is na de bloeiperiode (juli-augustus).
Voor het verplanten het loof afknippen op ca. 10
dinsdag 9 juli 2013 - 14:07
Niki\

Niki\

Dankwel Marei, ik had ergens ook dergelijke dingen gelezen maar was nog niet zo zeker van mijn zaak dus ben heel blij met je bevestigende woorden. Ik heb het stuk waar ik ze wil hebben vrijgemaakt en bij wijze van proef er ook al enkele uitgestoken, ik stelde mezelf gerust met het feit dat ik er heel veel heb staan (hoewel het altijd zonde blijft als het mislukt, maar soms moet je als tuinier wat uitproberen en een gokje wagen denk ik).

Nogmaals dank, ook voor de andere reacties! Ik gok dat ik het zo wel ga redden

dinsdag 9 juli 2013 - 14:27
Marei

Marei

Niki, je hebt volgens mij de juiste mentaliteit op tuingebied: van je eigen fouten leer je het meest en zo nu en dan moet je wel eens iets uitproberen. Maar hiermee maak je geen fout, hoor! Dit komt dik voor mekaar!
Er zijn z

Bloemen & Planten

dinsdag 9 juli 2013 - 16:32
Niki\

Niki\

Dankjewel! Ik was de hele middag in de weer maar het was heerlijk om zo bezig te zijn, het is nu wat opgeruimder in de tuin (er staan nog wat plantjes binnen te wachten waar ik geen tijd voor had ivm scriptie, maar daar is nu eindelijk ook plek voor) en een lelijk plekje voor langs het huis ziet er nu al mooier uit. Later gaat er nog een deel naar mijn moeder. Nu maar duimen dat het goed komt Ik heb er in elk geval behoorlijk wat vertrouwen in na de aanwijzingen! Hier even een foto van het resultaat.

De blauwe irissen die je stuurde zien er ook echt mooi uit! Fantastische kleur! Mijn schoonouders hebben ook een blauwachtige iris, wie weet zal ik daar ook eens een stekje van nemen..

Bloemen & Planten

woensdag 10 juli 2013 - 12:54
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).