Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
In onze tuin in Spanje hebben we een haag van oleanders staan. De Spaanse buurman zegt altijd maar dat we ze moeten kort snoeien zodat ze dan gaan uitzetten in de breedte. Ik las dan op internet dat een oleander niet moet gesnoeid worden. Iemand anders zegt dan weer dat je alle stekken aan de onderzijde er moet afdoen. Dus ik heb dringend goed raad nodig.
Wij gaan altijd op vakantie in zuid Frankrijk en daar staan langs vele wegen oleanders deze worden altijd begin oktober gesnoeid en dat zijn al jaren mooie volle hagen, met vele bloemen.
Bij onze snoeimiddag in oktober adviseren we onze leden altijd om de helft te snoeien en het jaar erop de andere helft zodat je altijd bloemen hebt. Snoei de oleander op tijd anders wordt hij zo groot.
Ik heb ook enkele oleanders in mijn tuin staan.Inderdaad, een oleander kan flink hoog worden. Iedere tak vormt een hoge kroon op een stam. Snoeien doet hij meestal zelf omdat de takken afsterven. Ik haal alleen het oude dode materiaal weg.
Lya
Ik heb even gegoogeld. Het is eigenlijk helemaal afhankelijk hoe de oleander toegepast wordt; Bij mij als kleine boom. Als haag snoeien blijkt geen probleem te zijn. Toch zou ik aan de spaaanse buurman vragen wanneer deze haag in Spanje gesnoeid wordt want als je het in oktober doet dan heb je het volgend voorjaar geen bloemen !
Deze tekst komt van een Amerikaanse website waar de Oleander ook als haag wordt gebruikt:
"This fast growing evergreen shrub can reach up to 20 feet tall but is usually seen trimmed at 6 to 10 feet. It forms a rounded mound to about 10 foot wide. It is a tough, versatile plant with showy summertime flowers in white, red, pin, salmon and light yellow. Leathery, lance shaped leaves range from about 4 to 10 inches depending on the variety and are bright green. Oleanders have a tendency to become leggy-overgrown plants and should be pruned as needed to maintain a nice shape. "