menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten voor onder bomen

Ga naar meest recente reactie

asem

Asem

ik zoek planten die gemakkelijk gedijen onder en tussen bomen (waar er dus veel wortels in de grond zitten, liefst inheemse en ik zoek zowel planten die heel mooi zijn als kruiden, bessen en andere eetbare planten


alvast merci
donderdag 23 januari 2014 - 17:18
WiPe

WiPe

Over wat voor bomen gaat het? Sommige soorten hebben blad dat snel verteerd, andere soorten verteren moeilijk. Dat heeft een serieuze impact op d eplanten die er onder moeten groeien.
En wat voor grond heb je? Dat is ook niet onbelangrijk (nat of droog, leem of zand, zuur of kalk, voedselrijk of schraal).
Hoeveel schaduw heb je onder die bomen? Als er maar één boom staat is het vaak nog vrij zonnig aan de voet van de boom, terwijl in een gesloten bos minder zonlicht doordringt.
donderdag 23 januari 2014 - 20:26
asem

Asem

berken, eiken

gaat vooral over de wortels en het feit dat ze dus de grond verarmen, semi natte grond, voedselrijk en eerder kalk
vrijdag 24 januari 2014 - 06:56
Polplastron

Polplastron

Wat dacht je van eikvaren (Polypodium vulgare) of één van zijn familieleden. Deze varens doen het bij mij echt op de meest onmogelijke plaatsten en groeien de grond mooi dicht. Kalk schrikt hen niet af, integendeel zelfs.

Zon of schaduw maakt naar mijn ervaring voor deze varens ook niet zo heel veel uit: ze zijn echt ontzettend sterk!

Groeten,

Pol
vrijdag 24 januari 2014 - 11:40
asem

Asem

geen slecht idee, maar is goed voor een paar, maar zie niet zo graag varens, toch niet bij mijn tuin, is net op de grens van een bomenrij (bosje) en aan de ene kant van het pad groeit alles goed, aan de andere kant bepaalde dingen maar, hoe dichter bij de boen hoe slechter, zou er toch liefst kruiden kweken en eetbare planten, bessen of zo en een paar aandachtstrekkers, is een experimenteer deeltje van mij tuin waar ik vanalles uitprobeer en kweek dat goed ruikt, smaakt of er gewoon goed uitziet, van pruimebomen tot citroenmelisse en munt, eucalyptus enzovoort
vrijdag 24 januari 2014 - 12:29
asem

Asem

bedoel meer zo'n dingen:


roosgoesgreen.nl/permacultuur/top-5-eetbare-bostuinplanten/
vrijdag 24 januari 2014 - 16:34
Anneloes

Anneloes

oost indische kers?
niet inheems maar is wel eetbaar en doet het goed onder bomen.
zondag 26 januari 2014 - 17:45
WiPe

WiPe

Berken en eiken groeien van nature op zure zandgrond. Kalkrijk zand vind je in principe alleen in de duinen.
Op zure grond zou je kunnen kiezen voor planten als bosaardbei of, op schrale gronden, bosbessen. Daarnaast zijn er nog een aantal planten die eetbaar blad hebben, zoals daslook, of eetbare bloemen bv hostas of Japans hoefblad.
Op de link die je geeft wordt Japanse kornoelje voorgesteld als eetbaar. In principe klopt dat wel, ^maar de smaak is niet fantastisch en de opbrengst erg laag. Als je struiken wil planten heb je meer aan de gele kornoelje. Zeker grootvruchtige variëteiten als Jolico en Kasanlanker zijn de moeite waard.
zondag 26 januari 2014 - 18:59
asem

Asem

merci
zondag 26 januari 2014 - 21:11
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).