Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Snij die nu gerust af tot een paar cm boven de grond.
Moest het nog hard gaan vriezen (dat kan nog) wel afdekken want helemaal winterhard zijn ze niet.
Al is dat op zich niet zo erg want ze hebben zich meer dan genoeg uitgezaaid.
Zelfs bij 20 graden vorst (2 jaar geleden) waren bij mij lang niet alle Verbena bonariensis planten doodgevroren. Op goed doorlatende zandgrond kunnen ze meer vorst verdragen als veel mensen denken. Op kleigrond vallen ze in de winter vaak weg.
Nu vertel je onzin Tuinprins.
Geen enkele V. bonariensis overleeft 20 graden vorst zonder bescherming.
Ook niet op de droogste zandgrond zoals hier.
Leo
Tja Tuinman65, ik ga Tuinprins gelijk geven. Mijn moeder heeft haar tuin nog net in de peelzandgrond en ook bij haar hebben een aantal van deze Verbena's het overleefd op een beschutte plek. Zèlfs Gaura lindheimeri kwam er weer boven de grond uit en dat had ik nooit geloofd als ik het niet zelf gezien had!
Sugar, vorige winter zaten ze bij strenge vorst onder een sneeuwlaag en zijn ze hier niet bevroren en dus ook bij u niet.
Minouke, da's waar, bevriezen hoeft niet echt een probleem te zijn. Dat had ik ook al vermeld.
En Satomi, op een beschutte plaats vriest het geen 20 graden onder nul. Zeker niet in onze streken.
En 't jaar ervoor zijn er enkele exemplaren die de winter overleefd hebben in potten (ze stonden in een onverwarmde garage, waar het ook vaak <<<< -10°C is geweest, en waar een aantal planten die meer als winterhard worden beschouwd wel de geest gaven)
Min 10 uit de wind binnen is geen min 20 buiten.
Niet met mij hé, ik ken je ook van een ander forum, je gaat met andere argumenten moeten komen om me onderuit te halen.
Maar dat is je nog nooit gelukt hé.
Ben eens benieuwd hoe Satomi zich er uit gaat praten.
Ik word niet graag belachelijk gemaakt Dirk.
Laat ze maar stevig reageren, ik kan daar wel tegen.
Zolang ik maar niet met een massamoordenaar vergeleken word.
Hoe je het ook draait of keert , die Verbena is niet winterhard.
Ik zal morgen Satomi even helpen
Leo
Twee jaar geleden vroor het bij mij 20 graden. Waar de Verbena's stonden is de tuin totaal onbeschut. Er lag toen wel een dunne laag sneeuw. Echter, de vorige winter (2012-13) heeft het hier (Midden Brabant, NL)een paar dagen zeer streng gevroren (-15 tot -17) zonder sneeuwdek. Een deel van de Verbena bonariensis heeft ook dat overleefd.
Ik zeg niet dat Verbena bonariensis altijd winterhard is maar ze zijn meer winterhard dan menigeen denkt.