menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendel

Ga naar meest recente reactie

Maggie

Maggie

Hallo allemaal,

gisteren heb ik lavendel gekocht, dit maal die soort met de vlinderbloem zoals men dat noemt.
Hij staat mooi in de volle zon, zoals het kaartje zegt.
Had ze gisteravond nog binnen gehaald tegen de vorst en nu heb ik ze uitgepot.
Heb mijn plantenbak goed bewerkt: zand goed losgemaakt, potgrond eronder vermengd, wat gedroogde koemest eronder gemengd...
Heb ze beetje water gegeven.
Amper een uur later hangen zowat alle bloemen al slap!!! Wat is er mis?
wie kan mij helpen aub?

Alvast dank!
woensdag 16 april 2014 - 16:28
Claudia69

Claudia69

Misschien wat veel mest gegeven? Ik denk dat Lavendel niet zoveel nodig heeft.

Misschien waren de wortels niet zo super - eerder bruin en sterk aan de buitenkant van de kluit geconcentreerd? Heb dit weekend een paar Oreganoplantjes verpot die duidelijk te lang in het tuincentrum blijven hangen zijn. Die zullen wat tijd nodig hebben om deftig in te wortelen.

Misschien heb je ze te snel in de volle zon gezet? Pas erplante plantjs kan je beter even in de schaduw houden tot ze duidelijk goed vertrokken zijn.

Ik zou ze dus zeker niet in volle zon laten staan. Normaal zou dit de komende dagen wel bij moeten trekken.
woensdag 16 april 2014 - 19:26
Maggie

Maggie

Bedankt voor uw antwoord.
Ik kan ze echter niet uit de volle zon halen aangezien ze in een vaste plantenbak staan. Dan moet ik ze er weer uit halen...
Lavendel is zo zo mooi en heeft zoveel extra's, maar zulke moeilijke plant vind ik.
De gewone lavendel heb ik ook staan en ook die doet gek. Zijn bestaande scheuten heeft hij allemaal verdroogd en onderaan is de plant terug helemaal groen met nieuwe scheutjes, gek eh
woensdag 16 april 2014 - 19:59
Claudia69

Claudia69

Als ze in een vaste bak staan, zou ik ze er niet speciaal weer uithalen - je kan ze ook een paar dagen wat tegen de zon beschermen door er bv. een vliesdoek over te leggen.

Lavendel vind ik niet zo'n moeilijke plant Ik haal de bloemaren weg na de bloei, op het einde van de zomer en snoei flink terug in het vroege voorjaar. Als er stukken niet meer groen zijn, zou ik die weghalen. De nieuwe scheutjes zullen wel voor nieuwe bloemen zorgen.
woensdag 16 april 2014 - 20:03
Claudia69

Claudia69

Hier vind je wat meer informatie: http://deboomdokter.be/infocentrum/wanneer-mag-je-lavendel-snoeien/
woensdag 16 april 2014 - 20:05
Lino

Lino

Heb mijn plantenbak goed bewerkt: zand goed losgemaakt, potgrond eronder vermengd, wat gedroogde koemest eronder gemengd...
Heb ze beetje water gegeven.

Te voedselrijke grond is niet goed voor lavendel.
donderdag 17 april 2014 - 10:12
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).