Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
een avocado zaaien daarentegen, "dat is een eitje".
Mooie voorzet zuurtje
Allée, serieus nu, een avocadopit (zonder d dus) zaaien is helemaal niet moeilijk, grond in potje, pit er in, vochtig houden en warm genoeg, even wachten en het groeit vanzelf. Op diverse sites wordt gesproken over dagenlang weken in water, maar het gaat eigenlijk vanzelf zonder die poespas.
Of de plant die eruit komt mooi is dat is subjectief, ik vind van niet. Een boom zal het in ons klimaat nooit worden en vrucht dragen nog minder.
Ikzelf heb de waterglas-methode gebruikt: pit uit de vrucht halen, afwassen, 3 tandenstokers er in prikken (1cm diep max) en in een glas hangen. Dat glas dan vullen met water tot de afgeronde onderkant onder water staat. Voor de rest warm staan.
Om de dag verversen en na een week of 2 zie je een kleine wortel verschijnen. Na nog een week of 2 splijt ook de top en zie je het stengeltje piepen.
Ze zeggen wel wachten met planten in volle grond tot de plant zelf minimaal 2 bladeren heeft, maar ik deed het zelfs vroeger.
Bedankt voor de uitleg en de mooie foto's. Als ik het goed begrijp
moet ik de pit, als hij geworteld is, planten , ongeveer 2/3 boven de grond?
Het resultaat zier er dan ook tof uit, zeer decoratief vind ik !!
Intussen hangt hij al in het water en ik hoop echt dat het . In die kleine potjes, zitten daar ook adcocadotjes in ?
Ik laat iets weten als het gelukt is.