Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb in mijn tuin enkele Gaura lindheimeri 'Whirling Butterflies' aangeplant, omdat deze aangegeven staat op de meeste drachtplanten als een uitstekende drachtplant voor onder meer honingbijen (np 55).
De planten staan hier nu volop in bloei, maar er lijkt geen enkel insect geïnteresseerd in de bloemen, wat ik toch uitermate eigenaardig vind. Ze bezoeken liever de planten rondom...
Indien je ook Gaura in je tuin hebt staan, kan je dit dan eens nakijken? Vliegen er veel honingbijen of andere insecten op de plant? En zo ja, welke? Want die plant staat hier 99% vanwege 't feit dat het een goede drachtplant zou zijn. Als dat niet 't geval is, zou hij wel eens kunnen verdwijnen...
In de bijenplantengids van de Kon.Vlaamse Imkerbond komt Gaura in elk geval al niet voor. Daarin staan de meest interessante planten voor bijen, zowel voor stuifmeel als voor nectar of voor beide.
Ik twijfel dus of dat een uitmuntende drachtplant is.
Een tweede reden waarom bepaalde planten tijdelijk niet door bijen bezocht worden, is omdat honingbijen zich concentreren op de meest voorkomende en productieve planten. Momenteel bloeien hier klaver, de eerste linden en straks de kastanjes. Daar rukken ze massaal voor uit zonder zich nog veel om iets anders te bekommeren
De bijen zitten hier trouwens niet op de klaver (en ik heb héééél wat klaver in bloei, ongeveer 3 are van de tuin ziet er op dit ogenblik zo uit : http://supermasj.zenfolio.com/img/s7/v159/p685379949-3.jpg ), maar voornamelijk op de verbena bonariensis, an sich ook niet de beste bijenplant
Alhoewel we dit jaar toch al van meer dan prachtig weer hebben kunnen genieten, valt het me sterk op dat de insekten wie we het meest liefhebben verre van aanwezig zijn.
Normalerwijs zie ik de bloemen van bvb oregano bijna niet meer door de overvloedige aanwezigheid van vlinders, hommels, lieveheersbeestjes, allerlei soorten bijen etc.