Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Parthenocissus quinquefolia heeft een paar jaar getreurd maar dit jaar is hij uit zijn krammen geschoten en klimt tegen de gevel op, ook op het dak, in de dakgoot en de kroonlijst.
Kunnen de takken schade aanbrengen aan de gevelstenen en de dakpannen ?
Groetjes.
Deze plant kan in sommige natuurlijke habitats en/of onder bepaalde omstandigheden, inclusief in tuinen en parken, invasief worden. Zie: http://www.alterias.be/alterias_search/?page=detailview&inv_id=58&lang=nl
Voor gevelstenen kan die weinig kwaad, omdat hij zich met napjes vasthecht. Op dakpannen zou ik geen enkele plant vertrouwen.
In onze vorige tuin groeide er ook een Parthenocissus quinquefolia. Ik snoeide die elk jaar terug tot ongeveer 1 meter hoog. Hij liep dan terug uit tot ongeveer 6 meter hoogte en bleef daarmee net onder de dakrand.
Ik heb hem ook ooit gehad tegen een muur.
Snoeide hem ook een paar keer per jaar af onder de dakgoot.
Niet gemerkt dat het schade aanbracht aan de gevel maar die zuignapjes zijn wel moeilijk te verwijderen.