menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendel

Ga naar meest recente reactie

benjomel

Benjomel

Wie kan oms vertellen welke soort lavendel dit is .(zie foto)

En dan nog 1 vraag welke soort lavendel welke is het beste en mooiste groeiende soort
vrijdag 26 juni 2015 - 08:42
LauraK

LauraK

Dit is een kuiflavendel, Lavandula stoechas. Mijn ervaring is dat deze niet winterhard is, ik beschouw deze lavendel daarom als een eenjarige. In warmere streken is hij wel winterhard.
M.i. is de 'gewone' lavendel, Lavandula angustifolia (en dan de 'Hidcote') het beste om in de tuin te
zetten. Door goed te snoeien kan je er jarenlang plezier van hebben.
vrijdag 26 juni 2015 - 08:51
benjomel

Benjomel

Dank je voor het antwoorden Laurak.

Deze hebben we al een 7 jaar in deze bloembak zitten en hangt altijd buiten zomers en s'winters en komt iedere jaar weer op wel elke jaar nieuwe zand er in .We hebben dus geluk dat hij het iedere jaar weer doet begrijp ik .

Maar mijn vrouw wilde meer bakken met lavendel aan de schuting en ik zocht daarom ook de sterkste (wel een mooie) daarom was deze vraag.

Maar wel mooi toch in bakken (zie foto) ik weet in de thuin zouden ze het mischien beter doen maar wij willen ze in bakken
vrijdag 26 juni 2015 - 09:23
Tuinprins

Tuinprins

Heeft deze lavendel de zeer strenge vorst van begin 2012 overleefd?

Lavendula stoechas is matig winterhard en is ook nog eens gevoelig voor veel vocht in de winter.

Als deze na 7 jaar nog leeft dan zou ik er snel kwekersrecht op aanvragen (kost tussen € 3000 en € 4000 maar dat geld heb je zo terug verdiend)!

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 26 juni 2015 - 19:13
benjomel

Benjomel

Ja Thuinprins

Tis wel zo 7 jaar en doe er niks aan alleen afknippen als de bloei voorbij is .En in het voor jaar het groen (bruin) wegknippen ..

Dus Thuinprins wil jij geld verdienen koop onze bak met lavendel voor schapelijke prijs 150 euro (inclusief bloembak axion) en je zou er een kwekersrecht op kunnen vragen aanvragen .Ik heb er geen tijd voor
vrijdag 26 juni 2015 - 20:49
Polplastron

Polplastron

Lavendula stoechas is matig winterhard en is ook nog eens gevoelig voor veel vocht in de winter.

Als deze na 7 jaar nog leeft dan zou ik er snel kwekersrecht op aanvragen (kost tussen € 3000 en € 4000 maar dat geld heb je zo terug verdiend)!

Er zijn een aantal mogelijke logische verklaringen voor de winterhardheid van deze lavendel.
Het zou inderdaad aan de betreffende plant kunnen liggen, maar dat acht ik vrij onwaarschijnlijk.

Vermoedelijk echter staan deze planten op een beschutte plek waardoor er een microklimaat ontstaat. Bepaalde planten overleven de winter zeer goed in, bijvoorbeeld, een beschutte stadstuin terwijl ze op het platte land zouden verpieteren. Verder zijn de bakken waarin de planten staan vrij klein dus is er een kans dat er een zeer goede afwatering is en dat de grond snel uitdroogt vooral als er niet gegoten wordt, wat waarschijnlijk in de winter het geval is.

Vorige week had ik zo nog een discussie over de winterhardheid van dahlia's; bij mijn weten zijn die niet winterhard, maar de dame in kwestie had ze al jaren in de tuin staan en haalde ze nooit uit de grond!?! Ze tuinierde echter wel op dezelfde arme zandgrond als ikzelf en die heeft de neiging nogal goed af te wateren dus ... in dat geval zou dat best kunnen.

Groeten,

Pol
vrijdag 26 juni 2015 - 21:00
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).