Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Dit is een kuiflavendel, Lavandula stoechas. Mijn ervaring is dat deze niet winterhard is, ik beschouw deze lavendel daarom als een eenjarige. In warmere streken is hij wel winterhard.
M.i. is de 'gewone' lavendel, Lavandula angustifolia (en dan de 'Hidcote') het beste om in de tuin te
zetten. Door goed te snoeien kan je er jarenlang plezier van hebben.
Deze hebben we al een 7 jaar in deze bloembak zitten en hangt altijd buiten zomers en s'winters en komt iedere jaar weer op wel elke jaar nieuwe zand er in .We hebben dus geluk dat hij het iedere jaar weer doet begrijp ik .
Maar mijn vrouw wilde meer bakken met lavendel aan de schuting en ik zocht daarom ook de sterkste (wel een mooie) daarom was deze vraag.
Maar wel mooi toch in bakken (zie foto) ik weet in de thuin zouden ze het mischien beter doen maar wij willen ze in bakken
Tis wel zo 7 jaar en doe er niks aan alleen afknippen als de bloei voorbij is .En in het voor jaar het groen (bruin) wegknippen ..
Dus Thuinprins wil jij geld verdienen koop onze bak met lavendel voor schapelijke prijs 150 euro (inclusief bloembak axion) en je zou er een kwekersrecht op kunnen vragen aanvragen .Ik heb er geen tijd voor
Lavendula stoechas is matig winterhard en is ook nog eens gevoelig voor veel vocht in de winter.
Als deze na 7 jaar nog leeft dan zou ik er snel kwekersrecht op aanvragen (kost tussen € 3000 en € 4000 maar dat geld heb je zo terug verdiend)!
Er zijn een aantal mogelijke logische verklaringen voor de winterhardheid van deze lavendel.
Het zou inderdaad aan de betreffende plant kunnen liggen, maar dat acht ik vrij onwaarschijnlijk.
Vermoedelijk echter staan deze planten op een beschutte plek waardoor er een microklimaat ontstaat. Bepaalde planten overleven de winter zeer goed in, bijvoorbeeld, een beschutte stadstuin terwijl ze op het platte land zouden verpieteren. Verder zijn de bakken waarin de planten staan vrij klein dus is er een kans dat er een zeer goede afwatering is en dat de grond snel uitdroogt vooral als er niet gegoten wordt, wat waarschijnlijk in de winter het geval is.
Vorige week had ik zo nog een discussie over de winterhardheid van dahlia's; bij mijn weten zijn die niet winterhard, maar de dame in kwestie had ze al jaren in de tuin staan en haalde ze nooit uit de grond!?! Ze tuinierde echter wel op dezelfde arme zandgrond als ikzelf en die heeft de neiging nogal goed af te wateren dus ... in dat geval zou dat best kunnen.