Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik zit met 2 problemen.
Het eerste is mijn Rhododendron, die ziet er nogal "dood" uit. Heb 3 Rhododendron in de voortuin, de andere 2 zijn nog goed. Heb deze toch al zo'n 5 jaar staan denk ik.
Kan iemand zeggen hoe dit zou kunnen komen?
Of er nog iets aan te doen is?
Het tweede gaat over een struik (ben de naam totaal vergeten), weet alleen nog dat het een zeer traaggroeiende plant is, ik heb hiervan 2 identieke stuks, samen aangekocht, samen verplant.
Maar de ene groeit mooi, en de andere is altijd precies ontploft, heb de "ontplofte" takken al eens volledig weggesnoeid, vandaar dat hij nu dus ook kleiner is dan zijn broer. Maar groeit steeds zo terug.
Ook hier graag iemand die een reden weet hoe dit komt en of er iets aan te doen is?
Wat betreft je Rhododendron ik denk dat hij behoorlijk droog gestaan heeft zo te zien is daar geen redden meer aan .
Je zou het nog kunnen proberen door flink wat wat boomschors weg te halen + zeker 30 cm grond er onder en daar flink wat turf aan te brengen en dit zeker voldoende vochtig te houden.
Maar ik vrees dat het te laat is om hem nog te redden .
Wat betreft de andere struik zo te zien het zelfde verhaal , veel te droog maar die is met voldoende water nog wel te redden denk ik.
Veel suc6 Cj de k
indien deze rhododendron in mijn tuin zou staan, zou ik deze insnoeien tot een 20cm boven de grond (want deze ziet er niet uit). De grond verbeteren zoals hierboven reeds vermeld en vochtig houden en afwachten tot het voorjaar tot deze terug uitloop en een nieuwe struik vormt
Die treurig uitziende rhododendron is een typisch geval van phytophtora. Deze schimmelziekte treedt op als de plant te nat staat. Dit kan komen door overvloedige neerslag, overdadig beregenen in tijden van droogte of door slechte drainage (of een combinatie hiervan). Aan phytophtora is niets te doen: een eenmaal aangetaste plant valt niet te genezen. Uitdoen en weggooien is het enige juiste advies.
Verder is het zo dat de phytophtora schimmel een aantal jaren in de grond kan overleven en het dus niet verstandig is op die plek opnieuw een rhododendron of een andere plant die behoort tot de ericaceeënfamilie (naast rhododendron o.a. azalea, pieris en heide) omdat de kans op een nieuwe besmetting reëel is.
Waarom die twee andere rhododendrons niet zijn aangetast? Phytophtora treft eerder exemplaren die om wat voor reden dan ook verzwakt zijn. Zie het als een soort griepepidemie: als die heerst wordt ook niet iedereen ziek.
De conifeer: het gaat hier om Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracilis' . Waar dat een exemplaar van jou last van heeft is een zgn. 'terugverloping'. Bij (semi)dwergconiferen komt dit vaker voor. Een tak of meerdere takken van een plant keren dan terug naar de gewone vorm van Chamaecyparis obtusa. Het enige wat je hier aan kunt doen is deze takken terug te snoeien tot het punt waar de 'goede' vorm is.