Oei, dat is natuurlijk minder leuk. Toch zou ik me in het geval van een rozentuin weinig zorgen maken. Rozenstruiken werpen namelijk geen meterslange schaduw.
Wel is het zo dat je met je klimrozen rekening gaat moeten houden met die buurman; als de rozen tegen of over de erfscheiding komen dan heb je ongetwijfeld weer meteen problemen.
In dat geval is het beter om af te zien van klimrozen en eerder voor hoge struikrozen te gaan die op correcte afstand van de erfscheiding staan.
In overleg met je buurman, als dat tenminste een mogelijkheid zou zijn, kan je wel overeenkomen dat je klimrozen naast zijn muur plant, maar dat je zelf voor steun zorgt zodat je de betreffende muur niet beschadigt.
Ook als een professionele tuinaannemer de tuin aanlegt is dit geen garantie dat alles volgens de regels van de wet gaat lopen en/of dat alles naar de zin gaat zijn van je buurman. In geval van "buren-ergernis" wordt elk akkefietje aangegrepen als excuus om elkaar het leven zuur te maken om eigen frustraties af te reageren.
Nodig hem eens uit voor een kopje koffie met een gebakje en probeer zelf eens anders naar hem te kijken en hem anders naar jou te laten kijken. Overeenkomen met je buren is niet altijd makkelijk, maar bespaart je wel veel ergernis. Ik begrijp echter dat dit in dit geval misschien makkelijker gezegd is dan gedaan.