menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Eitjes en insecten

Ga naar meest recente reactie

Jonathan1989

Jonathan1989

Beste tuinierders!

Vandaag heb ik gemerkt dat er op ongelooflijk? veel bladen van twee bomen (gisteren gekocht) 'eitjes??' te vinden zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes

J

Bloemen & Planten

woensdag 19 april 2017 - 13:11
Polplastron

Polplastron

Bladluizen. Deze zijn makkelijk met de vingers te pletten of je kan behandelen met zeepsop.
Als je niet behandelt zouden de vogels, sluipwespen, lieveheersbeestjes e.d. de zaak echter ook snel moeten klaarspelen.

Groetjes,
Pol
woensdag 19 april 2017 - 14:06
Roeli

Roeli

Ik heb nog geen lieve heer beestje gezien.
woensdag 19 april 2017 - 14:21
Polplastron

Polplastron

Ze zijn er al wel, maar het is toch nog koud en dan verschuilen ze zich (hoe zou je zelf zijn?!)
woensdag 19 april 2017 - 14:58
Roeli

Roeli

Lekker binnen blijven, bij de kachel.
woensdag 19 april 2017 - 15:09
satomi

Satomi

Op de tweede foto zie je de sluipwespjes al aan de gang (die kleine 'vliegjes'). Die laat je best zitten!
woensdag 19 april 2017 - 16:36
Polplastron

Polplastron

Ik zie geen sluipwespjes ... enkel bladluizen (gevleugelde en ongevleugelde vorm)
woensdag 19 april 2017 - 17:11
satomi

Satomi

er zijn nogal wat verschillende sluipwespjes ( http://www.tuin-thijs.com/sluipwespen-inchneumonidae.htm ), en in de gevleugelden op de foto zie ik dan weer geen bladluizen
woensdag 19 april 2017 - 17:19
Jonathan1989

Jonathan1989

Dank aan allen voor de reacties.

Na wat opzoekingen te doen naar bladluis en sluipwesp kan ik me meer aansluiten bij de mening dat het bladluizen zijn.

Ik heb ook iets gelezen over lieveheersbeestjes.. perfect natuurlijk maar hoe krijg je die in godsnaam op je bladeren?

Moet je dan niets ondernemen met insecticide ofzo?

Groeten
woensdag 19 april 2017 - 18:26
zuurtje

Zuurtje

Moet je dan NIETS ondernemen met insecticide ofzo

inderdaad NIETS de hulptroepen zijn onderweg, even geduld

Ineke
woensdag 19 april 2017 - 20:20
Tuinprins

Tuinprins

Die lieveheersbeestjes blijven met dit koude weer ook liever bij de kachel zitten....

Als die esdoorn niet al te groot is zou ik de luizen handmatig naar de zevende hemel helpen (tussen duim en wijsvinger!).


Gegroet, de tuinprins
woensdag 19 april 2017 - 20:37
LT

LT

Juist, met duim en wijsvinger. Ze zitten toch meestal in de frisse topjes van de plant...
woensdag 19 april 2017 - 23:38
Polplastron

Polplastron

er zijn nogal wat verschillende sluipwespjes ( http://www.tuin-thijs.com/sluipwespen-inchneumonidae.htm ), en in de gevleugelden op de foto zie ik dan weer geen bladluizen


Het zijn zéker bladluizen; sluipwespen zal je zelden of nooit met zoveel bij elkaar zien gezien het solitaire beestjes zijn. Door de schaduw van de vleugels lijkt het op de foto anders, maar de hier aanwezige diertjes hebben een kort, afgerond achterlijf en dat is helemaal anders dan bij sluipwespen. Ze zijn overigens in de tuin heel makkelijk te herkennen aan hun "stiekeme", "sluiperige" manier van doen.

Als die esdoorn niet al te groot is zou ik de luizen handmatig naar de zevende hemel helpen (tussen duim en wijsvinger!).


Als het gaat om nieuwe aanplant en de tuin verder nog niet al te veel te bieden heeft, is dat inderdaad een goede methode. Als je echter in een tuin de luizen gaat bestrijden, mag je ook niet verwachten dat er achteraf sluipwespen, vogels en lieveheersbeestjes gaan komen hé!

Als je tuin verder in orde is en deze boom op de juiste plek is aangeplant en de juiste verzorging krijgt (een laagje compostmulch bij de voet bijvoorbeeld) zou alles vanzelf in orde moeten komen.

Grts,
Pol
donderdag 20 april 2017 - 13:38
Jonathan1989

Jonathan1989

Iedereen bedankt voor de reacties, ik kan met opgelucht hart meedelen dat de oorlog gestreden is met de bladluis.
woensdag 26 april 2017 - 11:43
Polplastron

Polplastron

Wat heb je dan precies gedaan?
woensdag 26 april 2017 - 12:08
Jonathan1989

Jonathan1989

Wel het was zo een grote plaag dat met vingers ze eraf halen een te groot werk zou zijn.

Ik ben in een tuincentrum een insecticide gaan halen dat je moest sproeien met een hogedrukspuit op zo goed als elk blaadje.

Zo twee behandelingen gedaan en nu ziet de boom er gezond en gelukkig uit
woensdag 26 april 2017 - 12:52
sugar

Sugar

De strijd is dus niet gestreden. Over enkele weken zitten die planten terug vol bladluizen.
woensdag 26 april 2017 - 19:16
Jonathan1989

Jonathan1989

Dan terug behandelen waarschijnlijk?
woensdag 26 april 2017 - 19:31
Polplastron

Polplastron

Yep! En dat moet je dan de rest van het groeiseizoen blijven doen!

Je hebt net het banket (=de bladluizen) weggenomen en mag dus niet meer verwachten dat de gasten (= nuttige bestrijders) nog langs gaan komen. Bladluizen blijven echter bestaan en zijn tot nu toe onuitroeibaar gebleken: over enige weken zullen er dus nieuwe bladluizen te zien zijn.

In mijn tuin zullen die bladluizen dan ook weer verschijnen, maar bij het minste zullen zij verorberd worden door zovele nuttige dieren en daar hoef ik geen moeite voor te doen.

Mensen die meteen naar de spuitbus grijpen, beweren vaak dat ik en vele anderen hier op het forum een stelletje "eco-fundamentalisten" zijn en er zijn zelfs ooit mensen geweest die het waagden te zeggen dat we overdreven of zelfs logen.
Mijn rozentuin is al zo'n 10 jaar ecologisch wat wil zeggen dat er niet gespoten wordt tegen insecten of onkruid; toch doen die rozen het minstens even goed als die van de buurvrouw die jaarlijks meermaals behandeld worden tegen "ongedierte". Ecologisch en dus makkelijk en zorgvrij tuinieren begint met het stof op de gifspuit te laten liggen!

In jouw geval zou ik na deze behandeling dan ook stoppen en het eens een kans geven. Tenzij ... zoals ik eerder al opmerkte het hier gaat om heel nieuwe aanplant (alhoewel ...) of als de plant op de foute plek staat waardoor hij bij de minste aantasting ziek gaat worden, maar in dat geval is het toch meer aan te raden om de plant gewoon te verplanten naar een betere plek, niet?!

Vriendelijke groeten,
Pol
woensdag 26 april 2017 - 20:24
Jonathan1989

Jonathan1989

Pol, het probleem is vooral dat het geen tuin is. Ik heb een beperkt dakterras, dus verplaatsen is moeilijk door het plaatsgebrek.

Stel nu dat ik bij de volgende luizen-invasie niet naar de spuit grijp... Gaat die dan niet gewoon al mijn planten aantasten? En mag ik verwachten dat insecten het werk voor mij doen aangezien het geen tuin is maar een dakterras in het centrum van een stad?


donderdag 27 april 2017 - 10:42
Polplastron

Polplastron

En mag ik verwachten dat insecten het werk voor mij doen aangezien het geen tuin is maar een dakterras in het centrum van een stad?


Paul Zimmerman haalt in zijn boek "Everyday Roses" een studie aan waaruit zelfs bleek dat een "eenzame" plantenbak in een drukke straat zonder enige bestrijding kon gedijen en dat hier verschillende predatoren te vinden waren.

Ik heb echter geen idee hoe groot die plantenbak was en hoeveel en welke verschillende soorten planten er in stonden.

Gezien je de bomen pas gekocht had, heb je de bladluizen van de kwekerij meegebracht, dus dit betekent niet veel. Als je echter volgend jaar weer bladluizen hebt, zou ik er van uitgaan dat als die bladluizen je dakterras kunnen vinden, andere insecten dat ook zouden kunnen. Vergeet niet dat er heel wat natuur in de stad is zonder dat wij dat opmerken: studies wijzen uit dat de biodiversiteit in steden best groot is hoewel je dat niet zou verwachten. Zelf zag ik een aantal jaren geleden nog een massa metselbijen in een schoolmuur in het midden van Borgerhout in Antwerpen en dat heeft mij blij verrast!

Groeten,
Pol
donderdag 27 april 2017 - 21:27
Jonathan1989

Jonathan1989

Blijkbaar een boek dat de moeite waard is om eens te lezen?

In elk geval bedankt voor de vele info, ik ben nog maar sinds dit jaar gebeten door het groene-vingers-beestje dus ik heb zeer veel te leren.
vrijdag 28 april 2017 - 00:00
Polplastron

Polplastron

Blijkbaar een boek dat de moeite waard is om eens te lezen?


Ik vond van wel, maar het is helaas enkel in het Engels verkrijgbaar en gaat natuurlijk specifiek over rozen ...
vrijdag 28 april 2017 - 09:38
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).