menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Teunisbloem

Ga naar meest recente reactie

louise

Louise

Mijn teunisbloemen vertonen vergroeiïngen aan de opkomende takken. Onder die verdikkingen, ontwikkelen zich nieuwe zijtakken. Wat zou dat probleem zijn?
vrijdag 31 mei 2019 - 12:29
Patrikc

Patrikc

Foto ?
Zijn het niet gewoon bloemknoppen ?
vrijdag 31 mei 2019 - 13:13
louise

Louise

Het zijn geen bloemknoppen en ik kan momenteel geen foto maken. Nu vind ik bij een campanula een gelijkaardige afwijking: steel is veel dikker en een grote bloem. De zijstengels geven gewone klokjes. Het gelijkt op de afwijking van de wilg.
vrijdag 31 mei 2019 - 17:24
Carib

Carib

Bedoel je bandvorming, oftewel fasciatie?
vrijdag 31 mei 2019 - 17:39
Carib

Carib

Even van internet geplukt:Kortgezegdontstaateen vergroeiing in planten door een veran- dering in de meristeemcellen. Dit
zijn de stamcellen waarmee een plant groeit. Zonder een heel ingewikkeld en vooral ook erg saai verhaal op te gaan hangen, is het nuttig te weten dat deze meristeemcellen zich tijdens de groei constant aan het delen zijn, een delicaat proces waarbij weleens iets misgaat. Door een aantasting door bacteriën, virussen, schimmels, mijten of insecten kan de deling van de cellen in de war geschopt worden. Daardoor kan het gebeuren dat een plant in plaats van één groeipunt ineens meerdere groei- punten gaat aanleggen. In dat geval vormt zich niet de normale stengel, bloem of blad, maar een gewrocht
dat op alle meristemen tegelijk gaat groeien. Als dat gebeurt kan zich een bandvormige structuur ontwik- kelen, zoals de al genoemde paarde- bloemstengel, maar ook de groteske takken van de bandwilg, Salix udensis ‘Sekka’, ontstaan op deze manier.
De verstoring kan blijvend zijn, maar ook meer tijdelijk. In het geval van een tijdelijke verstoring herstelt de plant later in de groei de schade door weer terug te keren naar het oorspronkelijke en normale delings- proces. Zo zag ik een Gerbera met een bandvormig vergroeide stengel, die zich later toch weer herstelde.
vrijdag 31 mei 2019 - 17:41
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).