menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendel vergeten te snoeien

Ga naar meest recente reactie

EllenGosselink

EllenGosselink

Ik ben helaas te laat geweest met het snoeien van mijn lavendel. Zal ik hem nu alsnog kort snoeien? Iemand tips?

Bloemen & Planten

woensdag 19 mei 2021 - 09:23
EllenGosselink

EllenGosselink

Nog een foto

Bloemen & Planten

woensdag 19 mei 2021 - 09:24
Carine De Maertelaere

Carine De Maertelaere

Hallo Ellen, mijn ervaring met lavendel zegt me hier "afblijven". Tenminste toch dit jaar. Zoals het er naar uitziet, zal uw lavendel dit jaar weelderig bloeien. Als u hem nu snoeit, dan zal hij 1. in het voorjaar niet meer bloeien, misschien in de latere zomer maar 2. belangrijker nog: riskeert u dat hij niet meer uitloopt en kapot gaat. Lavendel is heel gevoelig aan snoeien. Ik snoei mijn lavendel al meer dan 10 jaar niet en hij bloeit elk jaar tot twee maal toe heel weelderig: eerst in het voorjaar, daarna snoeien (enkel de steeltjes en bloemen) om daarna nog eens in het najaar te bloeien. Uw struikjes staan mooi. Ik zou ze tot na de eerste bloei hun gang laten gaan en daarna wat toppen. Maar nooit te hard terugsnoeien, want dat is nefast voor de plant. Lavendel is als een mooie krullenkop bij een kind. Als je te veel knipt, is al het moois er van af. Precies het weelderige en ongekunstelde maakt lavendel zo mooi. Vriendelijke groeten. Carine
woensdag 19 mei 2021 - 09:41
Polplastron

Polplastron

Om bloei te stimuleren hoef je niet te snoeien. De snoei is vooral om de struiken enigszins compact te houden en te voorkomen dat ze uit elkaar vallen.

In dit geval kan je dus kiezen wat je wil. Als je graag dit jaar bloemen hebt, is er een kans dat dat niet lukt als je nu gaat snoeien. Maar als je nu niet snoeit, is het volgend jaar veel moeilijker om te snoeien en worden je struikjes steeds groter en wilder.

Persoonlijk zou ik er wel voor kiezen om te snoeien; je ziet nog mooi de nieuwe groei onderaan klaarzitten. En met een beetje geluk krijg je toch nog bloemen dit jaar.
woensdag 19 mei 2021 - 14:49
dj1

Tekst aangepast

Dj1

Ik zou nu zeker niet snoeien want dan heb je geen bloei. Ik snoei altijd na de bloei, dit is eind juli( zeker niet later) en dan krijg je nog nieuwe groei en kan zo de winter door. Af en toe snoei ik tot +_ 5 á 10 cm boven de grond eind juli. Mijn lavendel staat er reeds jaren en blijft zo compact
woensdag 19 mei 2021 - 15:59
Polplastron

Polplastron

Ik snoei na de bloei een beetje terug en in het vroege voorjaar tot zowat tegen de grond; de struikjes blijven zo lekker jong en compact en ik heb elk jaar bloei. Laat ons er dus vanuit gaan dat er meer dan één juiste mogelijkheid is.

Mijn vermoeden is dat die nieuwe groei onderaan ook dit jaar nog gaat bloeien. Maar zoals gezegd; er is meer dan één mogelijkheid.
woensdag 19 mei 2021 - 16:29
Tuinprins

Tuinprins

Als je die niet snoeit worden het flodderige planten die bij een flinke regen/onweersbui in de zomer openvallen.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 20 mei 2021 - 06:04
Polplastron

Polplastron

Dat is inderdaad ook mijn ervaring en bezorgdheid.
donderdag 20 mei 2021 - 12:19
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).