Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo Ellen, mijn ervaring met lavendel zegt me hier "afblijven". Tenminste toch dit jaar. Zoals het er naar uitziet, zal uw lavendel dit jaar weelderig bloeien. Als u hem nu snoeit, dan zal hij 1. in het voorjaar niet meer bloeien, misschien in de latere zomer maar 2. belangrijker nog: riskeert u dat hij niet meer uitloopt en kapot gaat. Lavendel is heel gevoelig aan snoeien. Ik snoei mijn lavendel al meer dan 10 jaar niet en hij bloeit elk jaar tot twee maal toe heel weelderig: eerst in het voorjaar, daarna snoeien (enkel de steeltjes en bloemen) om daarna nog eens in het najaar te bloeien. Uw struikjes staan mooi. Ik zou ze tot na de eerste bloei hun gang laten gaan en daarna wat toppen. Maar nooit te hard terugsnoeien, want dat is nefast voor de plant. Lavendel is als een mooie krullenkop bij een kind. Als je te veel knipt, is al het moois er van af. Precies het weelderige en ongekunstelde maakt lavendel zo mooi. Vriendelijke groeten. Carine
Om bloei te stimuleren hoef je niet te snoeien. De snoei is vooral om de struiken enigszins compact te houden en te voorkomen dat ze uit elkaar vallen.
In dit geval kan je dus kiezen wat je wil. Als je graag dit jaar bloemen hebt, is er een kans dat dat niet lukt als je nu gaat snoeien. Maar als je nu niet snoeit, is het volgend jaar veel moeilijker om te snoeien en worden je struikjes steeds groter en wilder.
Persoonlijk zou ik er wel voor kiezen om te snoeien; je ziet nog mooi de nieuwe groei onderaan klaarzitten. En met een beetje geluk krijg je toch nog bloemen dit jaar.
Ik zou nu zeker niet snoeien want dan heb je geen bloei. Ik snoei altijd na de bloei, dit is eind juli( zeker niet later) en dan krijg je nog nieuwe groei en kan zo de winter door. Af en toe snoei ik tot +_ 5 á 10 cm boven de grond eind juli. Mijn lavendel staat er reeds jaren en blijft zo compact
Ik snoei na de bloei een beetje terug en in het vroege voorjaar tot zowat tegen de grond; de struikjes blijven zo lekker jong en compact en ik heb elk jaar bloei. Laat ons er dus vanuit gaan dat er meer dan één juiste mogelijkheid is.
Mijn vermoeden is dat die nieuwe groei onderaan ook dit jaar nog gaat bloeien. Maar zoals gezegd; er is meer dan één mogelijkheid.