menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemen rhododendron openen niet

Patricia74

Patricia74

Drie jaar geleden heb ik een mooie rhododendron gekocht en geplant. Hij stond op dat moment in bloei en viel na het planten in de tuin vrij snel uit wat ik op zich wel logisch vond. Hij staat in de ochtendzon, rest van de dag heeft ie schaduw/half schaduw. De jaren daarna heeft hij niet meer gebloeid, ik zag wel wat nieuw blad bijkomen maar geen bloemknoppen. Dit jaar had de plant tot mijn grote vreugde 2 knoppen, die daadwerkelijk uit leken te gaan komen. Echter nu de knop opent vallen de bloemetjes eigenlijk al uit voor ze goed en wel open zijn. Heeft iemand advies hoe ik het voor deze plant prettiger kan maken zodat hij volgend jaar wellicht wel echt in bloei komt?

Bloemen & Planten

donderdag 9 juni 2022 - 13:50
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

De rhododendron ziet er kaal uit.

Waarom de plant een paar jaar geen bloemknoppen heeft gehad en dit jaar wel ligt aan het weer c.q. droogte. In 2019 en 2020 was het in de zomer zeer droog en als je dan geen water geeft dan maakt een rhododendron geen of zeer weinig bloemknoppen aan. In 2021 viel er wel genoeg neerslag in de zomer en dan heeft je rhododendron wel bloemknoppen. Ook de standplaats kan een rol spelen. Rhododendrons staan bekend als schaduwplanten. Dit is echter maar ten dele waar. De meeste tuinhybride rhododendrons verdragen prima volle zon mits de grond humusrijk is en niet te droog is(moet wel goed water doorlatend zijn).

Waarom de bloemknoppen nu niet helemaal opengaan kan aan de soort liggen. Ik ken wel meer soorten (dit zijn vooral laat bloeiende soorten) waarvan de bloemknoppen niet helemaal opengaan. Weet je nog welke soort het is? Eventueel kan de standplaats een rol spelen (te weinig zon). Hoeveel zon krijgt de plant precies? Ochtendzon: is dat tot 9 uur? 11 uur?

Een makkelijke laatbloeiende rhododendron die zelden problemen geeft is Rhododendron 'Roseum Elegans'. Dit is de bekende rose-paarse rhododendron.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 10 juni 2022 - 07:36
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).