menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vochtmanagement door wintergroen?

Ga naar meest recente reactie

Lamium

Lamium

Hoi, ik vroeg me af of het mogelijk is potten die in de winter erg vochtig zijn wat te reguleren met wintergroene bodembedekking? In theorie blijven die vocht aan de grond onttrekken is mijn idee dan.

Ik vraag dit omdat ik me vorig jaar heb laten verleiden een aantal potten met waterreservoir te kopen, vooral vanwege de leuke kleur. Waar dit prima werkt in de zomer is het in de winter geen succes. Ik verwacht in elk geval dat dat de oorzaak is van het overlijden van enkele vaste planten. Je hoort ook echt water klotsen onderin de potten.

Wintergroene inheemse planten hadden echter de winter doorstaan, muurbloem en dagkoekoeksbloem. Een andere inheemse plant (ik ben even vergeten wat ik ook alweer had neergezet ) komt ook weer op, maar zit dik onder de mos. Bovenstaande vraag was bij me opgekomen voor wat ik nu met de potten ga doen. Een optie is natuurlijk ook gewoon zomerbloeiers, maar in elk geval de bak met mos (model schaal) wil ik wel laten overleven. Zou dat kunnen door slim te combineren?
dinsdag 11 april 2023 - 10:37
leerling

Leerling

Zoveel water gaan die planten niet kunnen verwerken.

Ik weet niet of het zal volstaan, maar misschien kan je wieken in de bakken aanbrengen die onderaan tot in het water reiken en die aan de achterkant van de bakken over de rand heen liggen? De capilaire werking zou het overtollige water dan moeten afvoeren.
Dus het omgekeerde van wat bv. beschreven staat op https://nl.wikihow.com/Een-lont-gebruiken-om-een-plant-water-te-geven (al zou ik wel een dikkere lont gebruiken).

Wieken kan je eventueel zelf maken van oude katoenen doeken: in dunne reepjes snijden en dan vlechten of in elkaar draaien zoals een touw.
dinsdag 11 april 2023 - 11:38
Patrikc

Patrikc

Die potten zijn niet gemaakt om langdurig in de regen te staan, geen enkel truukje zal daar een mouw kunnen aan passen.

In de winter uit de regen zetten, en zelfs in de zomer oppassen bij overvloedige regen, dat is volgens mij het enige wat je kan doen.
dinsdag 11 april 2023 - 17:50
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Dankjewel! Als het met planten niet lukt denk ik dat ik voor de optie ompotten ga. Het systeem kan zeker nuttig zijn in de zomer en ik heb nog wel een plekje waar de huidige inhoud gelukkig kan worden.
Hier komt dan éénjarig goed in. Suzanne met de mooie ogen was er bijvoorbeeld heel gelukkig (daarvan wist ik al wel dat hij dood zou gaan trouwens) en ik heb ook nog zaad voor peultjes.

Nog maar een probleem: wie kent zomerbloeiers die heel vies smaken voor een puppy ????.
dinsdag 11 april 2023 - 18:02
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Onze hond heeft toen ze nog puppie was, op enkele korte maar strenge sessies geleerd dat ze geen aandacht mag hebben voor de kippen, voor bloemetjes heeft ze nooit interesse gehad, maar indien wel zou dat wellicht even simpel geweest zijn…

De aantrekkelijkheid van diverse bloemen qua smaak voor hondjes is volgens mij niet echt gecatalogeerd
dinsdag 11 april 2023 - 19:06
Lamium

Lamium

Het was vooral een grapje .

Ik vrees dat onze held bang zou zijn voor kippen, in elk geval vindt hij ganzen doodeng . Een hapje blad of bloem kan hij echter wel waarderen en dat is helaas een lastige om af te leren omdat het overal om je heen is en het snel een succeservaring is. We hopen nog wel dat hij er overheen groeit, hij is pas 16 weken. Gras wisselt hij een beetje af. Maar wel een gemis dat ze nergens bijhouden welke ze vies vinden. De echt giftige heb ik overigens al buiten bereik gezet, maar voorlopig gaat hij nog niet alleen de achtertuin in.
dinsdag 11 april 2023 - 20:29
Lamium

Lamium

Voor deze zomer blijf ik de schaal nog maar gebruiken met de mysterieplant erin (ik moet echt aan mijn geheugen werken ). De dagkoekoeksbloemen zijn al in bloei, dus ik wil dat niet teveel verstoren ook. Omdat de grond nogal was ingeklonken heb ik alles eruit getild en er juist nieuwe potgrond onder gedaan. Daarbij rook ik wel dat het binnenin niet heel fris meer was van alle vocht .
Dan was er nog een stuk leeg en daar heb ik nu wat vlijtig liesjes uit een heel goedkope tray gezet. Ik denk dat die wel gelukkig worden van het vocht en dus wat zonniger kunnen staan dan normaal. Het is er wat vroeg voor, maar weeronline zegt twee weken bijna zomers weer voor de boeg.
vrijdag 14 april 2023 - 19:04
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).