menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bleek cypergras

Ga naar meest recente reactie

Pouketie01

Tekst aangepast

Pouketie01

Weet iemand hoe je best bleek cypergras uit je gazon kan bestrijden? Uittrekken gaat heel moeilijk en het is een perceel van 1000 vierkante meter. Alvast bedankt voor je reactie
zondag 28 juli 2024 - 11:22
leerling

Leerling

Verder uitzaaien vermijden en uitsteken of uittrekken is het beheer dat Ecopedia aanbeveelt om deze invasieve exoot te bestrijden:
https://www.ecopedia.be/planten/bleek-cypergras

Daarnaast vogelzang van mindere kwaliteit mijden.
zondag 28 juli 2024 - 16:27
Pouketie01

Pouketie01

Bedankt Leerling,
Dank je wel voor je reactie.
We waren al bezig met het uitzaaien te vermijden maar het uittrekken is bijna niet te doen, zo hard en uitgraven op zo’n grote oppervlakte zie ik eigenlijk niet echt zitten. Is er dan geen bestrijdingsmiddel dat ik via een tuinman kan verkrijgen om het sneller weg te krijgen?
zondag 28 juli 2024 - 20:34
leerling

Leerling

Geen idee. Voor gifmengsels ben je bij mij aan het verkeerde adres. Het is niet omdat een tuinman het spuit dat het geen schade aanbrengt.

Ben je zeker dat het om Bleek cypergras gaat?
Er zijn een aantal eenjarige inheemse planten die erop lijken. voor beschrijvingen, zie https://waarnemingen.be/species/9166/ en de verdere links daar. (Het kan zijn dat je rechts bovenaan de taal moet aanpassen.) Als het een inheemse eenjarige is, volstaat het om nu te vermijden dat ze in het zaad komen (bloemen en zaad bij het restafval gooien) en dan de boel te maaien.

Je schrijft dat het perceel 1000 m2 is. Is dat allemaal gazon?
zondag 28 juli 2024 - 21:09
Pouketie01

Pouketie01

Leerling, ik ben even met vakantie maar als ik terug ben zal ik duidelijke foto’s nemen van de plant. In ieder geval bedankt voor de interessante link dat je mij stuurde.
maandag 29 juli 2024 - 18:54
Pouketie01

Tekst aangepast

Pouketie01

Beste Leerling, ziehier een paar foto’s van de grassen die in de tuin in het gras maar ook in de vijver groeien. Ik hoop dat het geen Cypergras is

Bloemen & Planten

zaterdag 17 augustus 2024 - 15:58
Pouketie01

Pouketie01

Tweede foto

Bloemen & Planten

zaterdag 17 augustus 2024 - 16:00
Pouketie01

Pouketie01

En de laatste

Bloemen & Planten

zaterdag 17 augustus 2024 - 16:00
leerling

Leerling

@Pouketie01
Het is zeker een cypergras.
En vermoedelijk inderdaad bleek cypergras (Cyperus eragrostis). Maar kijk zeker de "gelijkende taxa" op https://waarnemingen.be/species/9166/ na.

Zelfs als je nu niet alle planten kan verwijderen, kan je wel verdere uitzaaiing voorkomen. Knip tenminste die zaaddragende stengels weg en deponeer ze bij het restafval. En verwijder daarna, naar draagvermogen, de planten.

En opnieuw: Je schrijft dat het perceel 1000 m2 is. Is dat allemaal gazon?
maandag 19 augustus 2024 - 00:09
Pouketie01

Pouketie01

Bedankt Leerling, we zullen je raad opvolgen. Er zijn een paar borders en een vijver in het perceel, maar het meeste is gras.
maandag 19 augustus 2024 - 08:11
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).