menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waarmee nu mulchen

Lvg

Lvg

Behalve de slakken, had ik een invasie woelratten of woelmuizen? Deze hebben 2/3 deel van mijn nieuw ingeplante tuin omgewoeld, ook dwars door de rozenwortels en oa de pioenen omhoog geduwd. De rozen staan in pot te wachten tot november. De pioenen laten al heel veel rode puntjes zien.
Ik denk aan 4cm compost over de grond van de pioen en dan een laag van 4cm mulch van verse houtsnippers en blad toe te voegen. Wie heeft een beter idee?
Dank voor het meedenken.


woensdag 2 oktober 2024 - 22:03
Tuinprins

Tuinprins

Heel veel pioenen laten in de winter al hun rode 'neuzen' zien. In de herfst ken ik dat eigenlijk maar van enkele soorten (o.a. P. mlokosewitschii).

Pioenen zijn extreem winterhard en verdragen zeker temperaturen van 25 graden onder nul, ook de rode neuzen. Mulchen om de neuzen te beschermen is niet nodig. Mulchen kan wel helpen om onkruid tegen te gaan en de grond humusrijker te maken.

Belangrijker dan mulchen is dat je de woelmuizen/ratten aanpakt. Van woelmuizen is bekend dat zij aan de wortels van veel planten vreten. Ik had afgelopen winter last van woelmuizen die in mijn zaaisels zaten. Favoriet waren zaden van pimpernoot en esdoorn. Ik heb klemmetjes gezet en er een stuk of 8 te pakken gekregen. Ik zie nu weinig activiteit van de woelmuizen maar houd de boel wel goed in de gaten.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 3 oktober 2024 - 06:48
Lvg

Lvg

Dankjewel voor je tip en uitleg tuinprins. Ik ga stug door met aanpakken van de woelmuizen. Met klemmen heb ik wat moeite. Maar goed te weten dat die rode puntjes op de aarde van de pioenen de winter wel aankunnen.
vrijdag 4 oktober 2024 - 21:34
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).