menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke naam

Ga naar meest recente reactie

phyton

Phyton

hallo,
enkele jaren geleden heeft een eenjarige plant zich in mijn tuin gesetteld.
deze plant krijgt paarse bloempjes en zaaddozen in de oksels
deze zaaddozen lijken op bolsters maar dan met kamers met kleine bruin - zwarte zaadjes
de plant word 1m20 ongeveer denkik
grtjz
maandag 6 augustus 2007 - 12:55
kurt

Kurt

Zou het Nicandra kunnen zijn?

[afbeelding verwijderd niet-https]

De zaaddozen:
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 6 augustus 2007 - 13:04
phyton

Tekst aangepast

Phyton

jup dat is em .. eerste jaren zo wat verspreid over de tuin nu 1 of 2 plantjes
thx kurt
maandag 6 augustus 2007 - 13:06
kurt

Kurt

Voorzichtig mee zijn dat de Nicandra zich niet te veel kan uitzaaien want de Nederlandse benaming is zegekruid en die naam zegt veel over de overwinningsdrang van het tuinterritorium.

Mvg,
Kurt
maandag 6 augustus 2007 - 14:13
phyton

Phyton

heb nu te kampen met heel ambetant onkruid!

zo met van die witte kelkjes klimplant dat hele struiken en bomen inpalmt tot 4 meter hoog

denk dat het hagewinde is

weet je een oplossing ?

grtzz
maandag 6 augustus 2007 - 14:17
kurt

Kurt

Hagewinde is vervelend en kun je maar op 1 manier verslaan en dat is door er de wiedstrijd mee aan te gaan en de plant na verloop van meerdere keren ontkoppen uit te putten.

Het probleem zit hem bij dit onkruid net zoals bij heermoes (paardestaart) en bij zevenblad vooral onder de grond. Daar zit een uitgebreid wortelsgestel waarin voedselreserves zitten opgeslagen voor in geval de bovengrondse energiefabriek zou afsterven. Dus na het afhakken zullen de ondergrondse delen met de energiereserve nieuwe stengels aanmaken en dat telkens weer TENZIJ je die telkens als ze nog niet de kans hebben gekregen echt hoog te worden terug afhakt. Zo moet de ondergrondse energiereserve keer op keer terug worden aangesproken tot die uiteindelijk op zijn en dan heb je gewonnen.

Hakken en wieden zal men niemand verbieden.
Veel succes,
Kurt
maandag 6 augustus 2007 - 14:29
phyton

Tekst aangepast

Phyton

paar jaar geleden heb ik dit gedaan (wortels uitgesleurd) toen was ik er effe vanaf

dit jaar is hier weer een explosie

maar nu zitten ze echt in een tuintje waar ik nie kan graven vanwege de klimop, struiken, bomen
dus trek het hele geval zo laag mogelijk uit en wat in de bomen omhoog groeit en in S-vorm langs de bomen breek ik gwn zo laag mogelijk af en laat het hangen

bedankt heb nog wel wat werk te doen mr ben dus wel juist bezig
thx kurt

had ik maar nooit onwetend dat mooie bloempje vanuit het wild hier in men tuintje gezet ;
maandag 6 augustus 2007 - 14:35
kurt

Kurt


had ik maar nooit onwetend dat mooie bloempje vanuit het wild hier in men tuintje gezet ;


Ai, dat is pijnlijk...

Had je beter gekozen voor gelijkaardige rankende, klimmende eenjarige zoals de Ipomoea of de blauwe winde. Die woekerd totaal niet en sterf elk jaar zelfs volledig af. Je kunt die wel voort houden door jaarlijks zaden te oogsten die je het volgend voorjaar terug zaait.

[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 6 augustus 2007 - 14:43
phyton

Phyton

je hebt er blijkbaar wel veel kleuren in hè ..
zal toch eerst het witte gebroederte proberen te elimineren voor ik de gekleurde zet
grtjs Phyton
maandag 6 augustus 2007 - 14:52
minouke

Minouke

Vooral de laatste is een speciale, echt een mooie

Als ik ze zaai zijn het altijd de blauwe met een licht hartje maar ik ga die laatste eens zoeken voor volgend jaar
maandag 6 augustus 2007 - 15:00
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Bij mij was het al een paar jaar geleden dat deze verdwenen was, en nu dit jaar duikt die hier en daar weer op, grrrrrrrrrr (de hagewinde bedoel ik)

Idd zoals Kurt schrijft, telkens weer verwijderen en proberen om een stukken van de wortel mee te krijgen, telkens weer opnieuw, zo put je de plant uit.
maandag 6 augustus 2007 - 15:00
minouke

Tekst aangepast

Minouke

ze (hagewinde) groeien ook altijd waar je niet aan kunt : midden een perk van bodembedekkende rozen en dat steekt
maandag 6 augustus 2007 - 15:09
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).