menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is er aan de hand met mijn Astrophytum

Ga naar meest recente reactie

LordOfCantecroy

Tekst aangepast

LordOfCantecroy

Ik heb 1 Astrophytum myriostigma var. nudum en sinds enkele dagen is dit verschenen, onderaan 1 van de 5 ribben (foto's van beide zijden van dezelfde rib):

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hij staat al een hele tijd droog en mijn andere Astrophytum myriostigma's vertonen dit niet.

Is dit rotting of zoiets en wat moet ik doen om hem te redden??

Alvast bedankt voor de hulp!

maandag 1 december 2008 - 15:30
Pieter

Pieter

Hoi,
Dit lijkt wel op rot hoor. Op welke temperatuur jou je die? Staat die echt al erg lang droog en wat dit vooheen totaal niet te zien of gewoon minder groot.
Als het groeit zou ik dat eruit snijden hoor.
maandag 1 december 2008 - 15:44
LordOfCantecroy

Tekst aangepast

LordOfCantecroy

Hoi,
Dit lijkt wel op rot hoor. Op welke temperatuur jou je die? Staat die echt al erg lang droog en wat dit vooheen totaal niet te zien of gewoon minder groot.
Als het groeit zou ik dat eruit snijden hoor.

Hij staat al zeker 6 weken droog, in een woonkameromgeving nabij een raam, overdag 21°, 's nachts 17°.

Twee weken geleden heb ik onderaan een klein stukje witte aanslag (ik vermoed kalk van kraantjeswater) weg gekrabt, misschien is hij daardoor beschadigd geraakt. Maar gaat hij dan zo snel beginnen rotten in kurkdroge grond? Je kan op de 2de foto onderaan links onderaan de plant nog wat van die aanslag zien zitten tussen het rotte gedeelte en het midden van de plant

Moet ik dat rotte stuk er dan gewoon met een scherp mes afsnijden? En hem dan dieper in de grond zetten (zodat het afgesneden stuk bedekt wordt) of juist hoog laten staan met een stuk af?
maandag 1 december 2008 - 16:07
Pieter

Pieter

Ik vermoed dat je door dat wondje een infectie hebt binnengebracht. Met een scherp mes uitsnijden en voor de laatste snee je mes met alcohol ontsmetten. Dan laten drogen en zeker niet de eerste 6 maand deeze wonde onder de grond steken. En dan hopen dat het nog niet in de vaatbundels zat die infectie...
maandag 1 december 2008 - 18:01
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Ik heb hem uit grond gehaald en het rotte stuk weggesneden... Wat bleek: het rot zat al veel verder dan je aan de buitenkant kan zien (hoger dan de helft van de hoogte van de plant) + ook in de 4 andere ribben, je zag het rot via de vaatbundels door de ribben tot in de top gaan...

Ik heb dan plant dan maar weggesmeten... M.a.w. de zoveelste Astrophytum die door teveel water geven het niet gehaald heeft. Bij mij is het mijn tweede mislukking, maar je leest het uiteraard overal, Astrophytums zijn en blijven moeilijke planten om te houden...

Pieter, alsnog hartelijk bedankt voor je info!
dinsdag 2 december 2008 - 13:54
Pieter

Pieter

Een Astrophytum hoeft niet moeilijk te zijn hoor. Maar je moet uiteraard wel zijn wensen respecteren qua substraat, ventilatie en watergift.
dinsdag 2 december 2008 - 15:27
jumperke

Jumperke

Een Astrophytum hoeft niet moeilijk te zijn hoor. Maar je moet uiteraard wel zijn wensen respecteren qua substraat, ventilatie en watergift.

Idd, astro's zijn niet zo moeilijk...
De mijne staat op een iets anorganischer mengsel dan de andere cactussen, en dit met goed resultaat.

jerko
dinsdag 2 december 2008 - 18:43
Tomby

Tomby

aan het substraat te zien ligt het inderdaad ook eerder daaraan, mijn eerste cactusje was een astro en die leeft nog dus met beetje opletten moet dat wel lukken denk ik, ik let echter wel heel goed op met hoeveel water ik geef. Als ik jouw was zou ik toch echt wel een licht gesteente zoeken om tusen je grondmengsel te mixen, dit doet je aarde sneller opdrogen ook. De grond die je nu gebruikt is ook veel gevoeliger voor schimmels enzo.

groeten Tom
dinsdag 2 december 2008 - 18:48
LordOfCantecroy

Tekst aangepast

LordOfCantecroy

Ik weet ondertussen wel dat mijn substraat nog niet OK is, maar ik moet wachten tot het voorjaar om alles te verpotten in een nieuw substraat i.s.m. Cactelders (zie http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=10&sid=28&tid=21366 ). Parodias, je begint stilaan te klinken als een plaat die blijft hangen
dinsdag 2 december 2008 - 20:04
stekeltje

Stekeltje

><
En toch heeft hij gelijk!!!!!!
dinsdag 2 december 2008 - 22:59
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).