Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Sommige van mijn obesa's hebben al een tijdje last van een wit poeder op de zaadbessen. het is zeker geen wolluis ! zou het eventueel meeldauw kunnen zijn ? Zoja is dit dan ook schadelijk voor de plant want het zit alleen op de zaadbessen . hoe kan ik dit veilig en efficient behandelen ?
Hallo,
Vermoedelijk heb je niet voldoende luchtcirculatie in je serre en/of een te hoge luchtvochtigheid. Zou dat kunnen? Het lijkt inderdaad heel erg goed op meeldauw.
Ik zou ze in elk geval met een fungicide behandelen. Welke fungicides heb je in huis?
Mvg,
Pieter
Heb dat ook elke winter op de zaadbessen van euphorbia . Bespuit ze niet in de winter : gewoon met een borsteltje overheen wrijven en blazen en al het wit schimmel is weg . De plant lijdt er niet onder en minder riskant dan nu te sproeien
als de kastemperatuur slechts 6° C is .
Ik zou persoonlijk toch wel met die eminent spuiten hoor. Het wegblazen van de schimmel is zeker geen goede oplossing, zo verspreid je hem nog meer. Het is niet omdat het wit weg is dat de schimmel ook weg is.
Als je op een zonnige dag kan spuiten zou ik dat persoonlijk ook doen, desnoods erna de verwarming wat hoger zetten om betere afdroging te krijgen.
Ik heb enkele dagen geleden de besmette planten in huis genomen daar is het droger en heb ze ook behandeld met eminent. de schimmel komt voorlopig niet terug , kzal ze observeren en indien nodig binnen enkele dagen nog eens besproeien.
Bedankt voor jullie reactie
Hier kunnen jullie mijn euphorbia obesa's eens bekijken
Mooi hoor! Bijzonder een dergelijke passie voor één soort! Hoeveel verschillende 'obesa's' heb je? Bij 1 foto schrijf je 'een mannelijke plant met een zaadbes. Hoe kan dat? ' Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat 'obesa's ' van geslacht kunnen veranderen (zonder ingewikkelde operaties en hormoonhandelingen LOL). Dus misschien is deze plant een dergelijke twijfelaar.