hallo ging het niet over zoethout,
Zoethout is heel goed doenbaar in onze streek.
Ik heb een moederplant die het al 15 jaar uithoudt en heel men tuin met wortels heeft omgetoverd. De plant wordt 1 à 1.5 m hoog en geeft na een tijdje zijn eigen zaden in kleine peultjes. Zelfs de strenge winter van laatst -17 C hier in de voorkempen, was niet fataal. Je kan best beginnen met stek, want met zaad heb je al lang een baard
, dat duurt te lang.
Stekjes bij Robert en liefst afhalen. Postkosten lopen heel erg op en zijn niet rendabel.
Tenzij je aandelen hebt bij de post. Kiala is een goed alternatief, maar niet als je de grens overwil want dan komt TNT met zijn prijzen.
- klissensap : bedoel je kliswortelaftreksel ?
Kliswortel is erg sterke voedzame medicinale wortel.
wordt gegeten als schorseneer, maar is veel krachtiger, dus matig met hoeveelheid.
Werkt sterk op huid en nieren.
Zaden zouden heel goed zijn bij borstgezwellen.
In de makrobiotiek verwerkt als tekka, condiment met paardebloemwortel, lotus, miso en kliswortel.
Ik zou klissap maken van de wortel, maar misschien kan de hele plant wel gebruikt worden. De hoogste energie van de wortel zit in de herfst en winter en dan moet je hem rooien, kan je drogen in zijn geheel of fijnsnijden en drogen op kachel of cv.
Zo kan je hem het hele jaar gebruiken.
Ik zou hem "de ginseng" uit de kempen noemen, eenvoudig, krachtig en gemakkelijk te planten.
zaden , plantgoed van Gobo (japanse klis) bij Robert te Brasschaat