Hallo Sören, Stijn en Corneel,
Ik verstuur de zaden woensdag.
An, ik hoor/zie nog van je,
Nog even informatie vanuit mijn ervaringen de afgelopen jaren:
Pompoenen zijn niet winterhard, dus pas zaaien in het voorjaar. Ik kweek ze in maart/april binnen op in een pot met vochtige potgrond, twee zaden per potje. Ze komen binnen enkele dagen al op met grote bladeren en groeien snel. De pot met plant buiten zetten zodra het binnen niet meer kan en bij vorst/nachtvorst nog even binnenhalen. Als het 15 mei is geweest of je hebt eerder al vertrouwen dat de vorst niet meer komt, kunnen ze de volle grond in. Pompoenen doen het het beste op/bij een composthoop, waaruit ze veel vocht en voedsel betrekken. Anders lukt het ook wel, maar, voldoende voedsel en vocht geven. In de volle grond hebben ze een tijdje nodig om wortels te ontwikkelen en groeien ze een tijdje niet zichtbaar of gaan er gelig uitzien. Dit kan enkele weken duren. Geef niet op met voldoende water te geven, want ineens gaan ze heel hard groeien, net als je denkt dat het niets meer wordt. Pompoenen klimmen ook graag in een heg, boom of stokken, maar je kunt ze over de grond leiden. Ze hebben veel ruimte nodig, een lange strook of een tiental vierkante meters. De bloemen van pompoenen worden niet altijd bevrucht en dat zie je dan als een mini-pompoentje, dat afsterft, voor het zich ontwikkelt. Een plant geeft bij mij vaak 3-5 volwaardige pompoenen. Als een pompoen groeit, zorg er dan voor dat deze ondersteund wordt of, als hij op de grond ligt, op een plankje of omgekeerd fruitkistje. Zo blijft de onderkant droger en heb je minder kans op rotting aan de onderkant van de pompoen. De pompoen is "rijp" als de steel wat begint in te drogen, te rimpelen. Je kunt de pompoen dan afsnijden en vorstvrij een aantal maanden bewaren.
Wanneer je meerdere soorten pompoenen kweekt, kruisen de soorten in de pitten van die pompoenen. Dus 1 soort pompoenen kweken of meerdere soorten met zaden van andere kwekers of gekocht zaad.
Mijn zaden zijn van vorig jaar, toen heb ik alleen deze soort gekweekt.
groetjes en succes,
Paulette