bij mij is er bijna een bezweken aan luis....kort nadat ze bij mij kwamen...
was beetje suffig en zat hele tijd in het nest beetje te "staan" ik dacht aan legnood en pakte haar op om te controleren,in no time zaten mijn hand en arm vol met van die krioelende krengen,gelijk binnen gepakt en een doucheke gegeven(babyshampoo) ge wilt nie weten hoeveel er met het water meespoelden.
drooggeblazen en in een kooi in de veranda gezet,dan de ander 2(had er drie gekocht) ook gaan halen en nagekeken en ook die zaten onder,alleen niet zoveel als de eerste,beiden ook een doucheke gegeven..
dan mijn eigen kippetjes nagekeken,die hadden er ook maar veeeeeel minder...
als de wiedeweerga naar de winkel en dan spul gekocht voor het hok en voor de kips zelf....
nou leuk klusje,meer dan 20 kippen behandelen waarvan het grootste deel brahma en cochin(groot)is,dan nog wa mechelse en een paar zijdehoenen,verder de verschrikkelijke araucana(niet te pakken...,was overigens de enige zonder luis bleek achteraf)
keb het geweten aan mijn armen en rug(de eersten zijn nog vrij vlot te pakken,maar eens ze het in de mot hebben..)
no thanks,voor mij geen afgeschreven legkippen meer,waren de gemeenste van het stel,pikten op de rest en op mekaar....ze hebben wel mooie pluimkes gekregen later,maar zijn altijd gemeen gebleven...
ik heb ook gewoon legkippen gekocht tegen de leg aan,en die zijn ook minder tam,maar wel veel beter dat die afgedankte(teveel traumas achter de rug vrees ik)