Mooie foto's maar die staan echt veel te dicht bij elkaar.
Ze zijn een beetje iel en dun, waarschijnlijk door gebrek aan ruimte, licht en iets te warm opgekweekt. Staan ze al buiten?
Je mag dat stilletjes aan gaan doen, dan krijgen ze stevigere stammetjes. Als ze verspeend zijn en nog binnen staan ga ik er met mijn hand elke dag langs, zo simuleer je de wind een beetje en worden ze steviger.
Dieven is de okselscheuten weghalen, in de hoek van een zijtak en de hoofdtak schieten constant scheutjes op, die moet je wegnemen, gewoon afbreken bij het begin of knippen.
Toppen doe je pas na genoeg bloemtrossen, zal zo al half augustus zijn eer je dat doet. Sommige doen het gewoon niet en laten de plant maar groeien, de meningen zijn hierover verdeeld: ofwel kies je een peperct aantal trossen met volle dikke vruchten ofwel laat je hem doen en heb je iets minder opbrengst aan vruchten. Ik laat het afhangen van de plant in kwestie, hoe hij het op dat moment doet.
Tikken, doe je tegen de bloemtrossen of als ze aan hun stok opgebonden zijn tegen de stok tikken, door het trillen stimuleer je de bevruchting.
's Morgens is het daarvoor te nat en te klam en heb je geen resultaat, 's avonds is het te droog en valt het stuifmeel op de grond, dus 's middags. Ik pas dat ook wat aan als het erg warm en droog is: dan zal ik het rond tien-elf uur doen en wat later, één of twee uur als het vochtige lucht is.
Groetjes
Ann