menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eerste tomaatjes

Ga naar meest recente reactie

Mariani

Mariani

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 13 mei 2008 - 18:39
bartvds

Bartvds

Schoon hé, ik heb alleen nog maar bloemekes op mijn (buiten)tomaten
dinsdag 13 mei 2008 - 21:18
Merel

Merel

Ha ik ben jaloers, heb zelfs nog geen bloemekes.... het vriest hier snachts nog lichtjes, dus de tomateplantjes verhuizen savonds nog naar binnen

Merel
woensdag 14 mei 2008 - 04:32
Mariani

Mariani

Merel, je hebt gelijk ik zet ze hier ook maar eind deze week buiten al zijn de ijs heiligen nu voorbij.

Matabish, heb jij er al buiten staan ?

woensdag 14 mei 2008 - 07:54
annd6

Annd6

Mooi om zien Mariani.

Ik heb hier de tomaten al in de serre in de volle grond staan.
In de loop van deze week gaan de andere buiten in potten.

Groetjes
Ann
woensdag 14 mei 2008 - 09:13
Mariani

Mariani

Hallo Ann,

In de serre is het hier te warm in de zomer, gisteren al 39° in de zon, gelukkig vandaag wat overtrokken.
Ik houd er ook enkele in potten zo heb ik er verse tot met kerst.

Groetjes
woensdag 14 mei 2008 - 09:24
annd6

Annd6

Bij mij hangen er schaduwdoeken en staat alles open maar ik haal temperaturen van boven de 40.
Dan groeien de tomaten wel niet als de temp. boven de dertig is maar ze kunnen er wel tegen hoor.
Sinds ze in de grond staan zijn ze toch al flink geëvolueerd.
Op een aantal planten al flinke bloementrossen.

Tot en met Kerst...amai dat is lang.

Groetjes
Ann
woensdag 14 mei 2008 - 09:30
Mariani

Mariani

Hier in serre meer dan 60° (thermometer gaat niet verder) teelt er dan alleen in de zomer de watermeloen in.
Maar bij jullie is dat zeker geen luxe.

Groetjes
woensdag 14 mei 2008 - 09:42
annd6

Annd6

Zie net in je profiel dat je in Frankrijk woont! Nu snap ik die temperaturen
Woon je in het zuiden?

Groetjes
Ann
woensdag 14 mei 2008 - 09:49
Mariani

Mariani

Ja, in de Tarn 81, warme zomers en koude winters.
Moeten hier ook wachten tot half mei maar, daarna groeit alles vlug hier.

Groetjes
woensdag 14 mei 2008 - 11:31
Matabish

Matabish

ik heb voor het eerst [afbeelding verwijderd niet-https]zaadjes geplant en ze doen het prachtig totnogtoe.
De eerste scheutjes waren wat uitgeschoten omdat mijn veranda ook te warm was, maar 'k heb de goede raad van de kenners hier opgevolgd en ze gespeend tot aan de eerste blaadjes!
Nu heb ik een 20 tal mooie plantjes waarvan ik niet weet wààr ik ermoet mee blijven. Ook nog géén bloemekes!
Ik heb dan maar een tomatenserretje besteld waar ik de meeste zal kunnen inzetten! (moet nog afkomen)
Maar wàt doe ik met de andere, mag ik die gewoon buiten zetten in hun pot?? Zon, half-schaduw of schaduw??

Lieve groeten,

woensdag 14 mei 2008 - 16:01
annd6

Annd6

Matabish,
sommige soorten doen het erg goed buiten en kunnen zelfs een buitje verdragen.
De meeste hebben toch wel regenbescherming nodig, doormiddel van een plastieke afkapping of een tomatenzak erover.
Soms als ik er echt veel heb, zet ik ze bij lange regen onder het afdak, krijgen ze minder zon dat wel maar ze zijn toch beschermd. Als het mooi weer is gaan ze weer mooi in het zonnetje buiten.
Misschien heb je een brede dakrand zodat ze wat bescherming hebben?

De bloemetjes zullenwel komen

Groetjes
Ann
woensdag 14 mei 2008 - 16:08
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

dank je Ann,

'k heb wel geen brede dakrand maar wel een reuze parasol!!
'k Zal ze daar onder zetten bij regenweer!
Ik heb ze gezaaid in potgrond met 6 maanden voedsel, en daar staan ze nu ook nog in.
Ze staan nu in potten van 15cm doorsnede, is dat groot genoeg of moet ik ze nog eens overplanten?
Diegene die in de serre vliegen zullen rechtstreeks in zakken speciale tomatengrond staan.

Ze lachen me hier allemaal uit met mijn mooie plantjes en geloven er niet in dat ik daar tomaatjes van ga eten!!
Als het zover is, eet ik ze allèèn op!!
woensdag 14 mei 2008 - 16:20
annd6

Annd6

Gezaaid in potgrond? En dat is gelukt?
Normaal is potgrond te rijk voor een zaadje, beter zaai en stekgrond nemen volgende keer.
Normaal verspeen je dan als je twee échte blaadjes hebt (de eerste twee zijn kiemblaadjes) en daarna nog een keer in de volle grond of een grote pot.
15 cm doorsnee is niet genoeg nee, neem potten van minstens 5 liter.
Die zakken speciale tomatengrond zijn nogal duur, kan je ze niet beter in de volle grond in de serre zetten? Je kan ze wat extra compost in het plantgat meegeven.
Planten in de volle grond éénmaal per week of zelfs anderhalve welk gieten is voldoende wel flink gieten, een halve emmer per plant is niet te gek.
In potten giet je als ze droog staan.

Laat ze maar lachen!
Ik zou, voor ze te plagen, er ééntje laten proeven, weten ze pas écht wat ze missen!

Groetjes
Ann
woensdag 14 mei 2008 - 16:45
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

moet ik ze elk apart in een pot zetten, of mogen ze per twee of drie staan, dan kunnen ze elkaar ondersteunen??
Ik heb nergens tuingrond waar ik ze zou kunnen zetten, ze moeten in potten blijven staan.
Mijn man lacht me wel uit maar hij stond hier toch opeens met drie grote zakken speciale grond!!
'k Heb hier wel gelezen dat zaadjes geen tè rijke grond mochten hebben, maar toen waren ze al gezaaid en ze deden het heel goed, dus...volgende keer 'beter'?
'k Ga nog vlug een foto maken, die zal ik hier zo meteen bij zetten!

Help!!! Wàt is 'dieven'(toppen?) en wat is 'tikken'??
woensdag 14 mei 2008 - 16:54
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Volgende keer beter......, het is gelukt hé, dus béter kan niet maar ik zou het wel anders doen volgende keer
Beter één plant per pot ze hebben die ruimte echt nodig, als planten te dicht op elkaar staan kan erniet genoeg lucht bij en heb je weer gevaar voor klamme en natte bladeren.
Geef ze een stok mee waaraan je ze kan opbinden naarmate ze groeien. Steek die stok goed diep zodat hij niet omvalt door het gewicht van de plant.
Als ze buiten staan, verbind ik de verschillende stokken bovenaan met een horizontale stok met touw, zo blijven ze zelfs bij flinke wind goed staan.

Je man wil dus toch graag tomaatjes proeven! lijkt me slimme zet

Je kan die zakken gebruiken, nu je ze toch hebt maar de andere kan je evengoed in potgrond zetten, een soort met klei of perliet: die houden het vocht goed vast.
Geef ze wat extra compost mee onderaan door de grond gemengd.
Zo komen ze zeker even toe, na een drietal maanden, soms nog later geef ik ze af en toe wat vloeibare meststoffen.

Oja, vergeet niet optijd te dieven en te tikken, dat laatste best 's middags.

Ben benieuwd naar je foto!!

Groetjes
Ann
woensdag 14 mei 2008 - 17:08
Mariani

Mariani

Het hangt grotendeels af van de variëteit, persoonlijk zet ik 1 per pot om lucht goed door te laten, is belangrijk bij tomaten. Met enkele bamboes horizontaal en verticaal aan elkaar te binden bekomt men een mooi steuntje en is ook decoratief.

Maar Ann is al zo goed begonnen je raad te geven, dat ik het haar verder laat doen, onze klimaat is niet dezelfde, dus allicht andere teeltwijze.

Laat ze nu maar lachen en later smeken om er ook een te mogen eten

Groetjes
woensdag 14 mei 2008 - 17:16
Mariani

Mariani

Iets te laat gepost, had eventjes opengelaten.

woensdag 14 mei 2008 - 17:19
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Mooie foto's maar die staan echt veel te dicht bij elkaar.
Ze zijn een beetje iel en dun, waarschijnlijk door gebrek aan ruimte, licht en iets te warm opgekweekt. Staan ze al buiten?
Je mag dat stilletjes aan gaan doen, dan krijgen ze stevigere stammetjes. Als ze verspeend zijn en nog binnen staan ga ik er met mijn hand elke dag langs, zo simuleer je de wind een beetje en worden ze steviger.
Dieven is de okselscheuten weghalen, in de hoek van een zijtak en de hoofdtak schieten constant scheutjes op, die moet je wegnemen, gewoon afbreken bij het begin of knippen.
Toppen doe je pas na genoeg bloemtrossen, zal zo al half augustus zijn eer je dat doet. Sommige doen het gewoon niet en laten de plant maar groeien, de meningen zijn hierover verdeeld: ofwel kies je een peperct aantal trossen met volle dikke vruchten ofwel laat je hem doen en heb je iets minder opbrengst aan vruchten. Ik laat het afhangen van de plant in kwestie, hoe hij het op dat moment doet.

Tikken, doe je tegen de bloemtrossen of als ze aan hun stok opgebonden zijn tegen de stok tikken, door het trillen stimuleer je de bevruchting.
's Morgens is het daarvoor te nat en te klam en heb je geen resultaat, 's avonds is het te droog en valt het stuifmeel op de grond, dus 's middags. Ik pas dat ook wat aan als het erg warm en droog is: dan zal ik het rond tien-elf uur doen en wat later, één of twee uur als het vochtige lucht is.

Groetjes
Ann
woensdag 14 mei 2008 - 17:40
Matabish

Matabish

héél erg bedankt Ann, hier zie, een [afbeelding verwijderd niet-https] voor jou!

ik heb al je raadgevingen samen opgeslagen, dan vind ik het makkelijk terug om ze toe te passen.
Zo word ik nog een ècht 'tomatenboerinneke'!![afbeelding verwijderd niet-https]

woensdag 14 mei 2008 - 19:08
annd6

Annd6

Graag gedaan hoor en bedankt voor het bloemetje

Nog een tipje of twee: voor potten, ga eens kijken bij tuincentra's of vraag het even, ze smijten daar elk jaar heel veel potten weg en die mag je zo meenemen, zijn zij ook van wat afval af want meer is het niet voor hun.
Veel tuincentra's geven korting als je een aantal zakken potgrond koopt, drie kopen de derde gratis of een bepaalde % van de prijs.
Met het aantal planten dat je hebt...maal 5 liter of meer, dat loopt snel op, ik kan ervan meespreken

Veel succes tomatenboerinneke

Groetjes
Ann
woensdag 14 mei 2008 - 19:15
sloeberkes

Sloeberkes

gggrrr ben hier stikjaloers

heb nog geen tomatenplantjes en daar ik niet lang kan stappen en alleen met de rolstoel niet durf naar de markt tegaan zal ik geen tomaten hebben dit jaar

snif snif

maar zal hier dan wat mee komen genieten hoor

groetjes Elsje
woensdag 21 mei 2008 - 07:32
annd6

Annd6

Elsje,
kan je niemand vragen om er wat te gaan halen voor je?
Een buurman ofzo, is toch een kleine moeite?
Ik zou wel snel zijn want het loopt op zijn einde, de plantenverkoop.
Hopelijk lukt het alsnog.
Groetjes
Ann
woensdag 21 mei 2008 - 08:40
sloeberkes

Sloeberkes

ja heb het al meermaals gevraagt hoor. straks gaat een vriendin nog naar de markt eens kijken maar ze heeft een nadeel ze kent niets maar dan niets van planten en plantgoed.
hopelijk kan ik volgend voorjaar al goed met mn rolstoel uit de voeten dat ik zelf kan gaan want auto rijden kan ik nog goed.
tja het is wat asl je lichaam je in de steek laat maar mn tuin die zal ik nooit in de steeklaten

groetjes Elsje
woensdag 21 mei 2008 - 08:44
annd6

Annd6

Elsje ,
anders moet je eens een foto laten zien van een goede plant zodat ze het weet wat ze moet zoeken.
Ze kan het ook aan de marktkramer vragen misschien? Het valt toch te proberen. Het is zo leuk om zelf groenten te kweken!

Blijkbaar zit je nog niet lang in een rolstoel.....zal een hele aanpassing voor je zijn....
Veel sterkte inieder geval.

Groetjes
Ann

woensdag 21 mei 2008 - 09:05
annd6

Annd6

Elsje ,
anders moet je eens een foto laten zien van een goede plant zodat ze het weet wat ze moet zoeken.
Ze kan het ook aan de marktkramer vragen misschien? Het valt toch te proberen. Het is zo leuk om zelf groenten te kweken!

Blijkbaar zit je nog niet lang in een rolstoel.....zal een hele aanpassing voor je zijn....
Veel sterkte inieder geval.

Groetjes
Ann

woensdag 21 mei 2008 - 09:05
sloeberkes

Sloeberkes

hey ann

ik gebruik alleen mn rolstoel als ik verder moet stappen hetgene dat ik nog kan doe ik al lopende wel gebruik makend van een kruk op steun te hebben.

en ja het is een aanpassing maar ik kom er wel hoor. en hopelijk heb ik straks tomatenplantjes hihihi
als die maar heel aankomen .

en of ik het leuk vind om zelf groenten en fruit te kweken en veel lekkerder ook

groetjes Elsje
woensdag 21 mei 2008 - 09:15
sloeberkes

Sloeberkes

joepie heb mn tomaten plantjes en het zijn er mooie

dus seffens in de grond en hopen op veel tomaten

groetjes Elsje
woensdag 21 mei 2008 - 11:57
annd6

Annd6

Leuk dat het gelukt is!
Veel plezier ermee.
Groetjes
Ann
woensdag 21 mei 2008 - 12:24
uncas

Uncas

super hé dat zo zien groeien !
op mijn blog staan ook fototjes van tomatenplantjes, vandaag in serre gezet
donderdag 22 mei 2008 - 18:26
Mariani

Tekst aangepast

Mariani

Hallo uncas,

Heb eventjes gekeken, ja, die zullen nu wel vlug gaan groeien ! Mooi werkje !
Die glazen serre is wel mooi hé, dat komt misschien wel.
Wens je nog veel teelt genot en goede oogst
Zal af en toe eens kijken op je blog en hier naar je foto's

Groetjes
donderdag 22 mei 2008 - 19:52
uncas

Uncas

Bedankt ! Mijn plastieken geval is ondertussen gaan vliegen toen we een weekend weg waren. Gelukkig hebben de buren ze terug vastgemaakt.
vrijdag 30 mei 2008 - 14:00
Mariani

Mariani

Fijne buren.

Ja, zijn niet goed wind bestendig, indien genoeg plastiek kan men die in de grond ingraven, dat helpt al wat.

Hopelijk niet teveel schade.

Groetjes
vrijdag 30 mei 2008 - 22:47
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).