Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Op zoek naar goede en goedkope meststof voor de moestuin kwam ik enkele artikels te lezen over het gebruik van plantengier ( ook wel door sommigen aangeprezen als een insecticide).
Voornamelijk wordt er gewezen op het gebruik van brandnetel, smeerwortel en heermoes om dergelijke gier te maken. Het moet uiteraard met water en dagelijks in de pot roeren en het stinkt erg; maar veel meer info heb ik echt niet kunnen vinden. En ja ik zou dus graag meer willen weten. Zoals:
- zijn er echt geen andere planten of plantresten die interessant zijn voor het maken van gier ( ik denk bv. aan sommige onkruiden zoals vogelmuur e.d.)?
- wat heeft gier meer te bieden dan compost (ik weet het gaat vlugger), komen er andere voedingsstoffen vrij?
-is er op dit gebied ook al iets wetenschappelijk onderzocht en waar zijn de resultaten hiervan te vinden? Men spreekt bv. met veel lof over brandnetelgier, maar nergens heb ik gevonden welke stoffen en in welke hoeveelheden ze terug te vinden zijn in deze mestvloeistof.
Ja het maken van plantengier interesseert me zeer ( de meststoffen in de handel zijn echt heel duur geworden), maar ik zou er eerst zeer graag iets meer willen over weten.
Met mijn dank bij voorbaat voor iedere reactie.
je kan best de 'zoeken' functie rechtsboven van deze pagina gebruiken.
Typ daar 'brandnetelgier' of 'plantengier' in en je zal een boel informatie en ervaringen van onze leden krijgen.
Als je brandnetelgier maakt, wat heel gemakkelijk is, is dat een verrijking voor je tuin.
Het bevat stikstof en mineralen.
Het is goed voor het leven in de grond en voor de groei van planten.
ook voor schimmelbestrijding is het te gebruiken.
Als bijvoeding voor tomaten, prei en komkommer bv
Ook voor rozen en bessen.
Planten krijgen binnen enkele dagen een donkergroen blad.....
Als je door de gier wat paardestaarten doet of wat uien wordt het nog beter.