Vorig jaar heb ik mijn eerste voorzichtige stapjes gezet op gebied van (potten)-tuinieren. De voor de hand liggende reden voor de potten was inderdaad extreem plaatsgebrek. Ik heb een koertje van ongeveer 5 m x 5 m. Daarvan is echter 4 m x 4 m betegeld, dus niet bruikbaar. Op de twee stroken grond die ik tenslotte over houd, staan hoofdzakelijk bloemen en flink wat onkruid (dat ik laat staan).
Met sommige planten had ik tamelijk wat geluk. Andere planten doen het bij mij helemaal niet goed.
"Projecten" die ik inmiddels opgegeven heb: pastinaak, raapjes, worteltjes. Drie pogingen ondernomen vorig jaar, maar telkens op mislukkelingen uitgedraaid. Tja...
In oktober heb ik knoflook geplaatst, maar met uitzondering van de Kilarney Red is die afgelopen winter allemaal kapot gegaan. Spijtig...
De knof had ik met aardbeien en bosaardbeien gecombineerd. Inmiddels is de kapotte knof uit de bakken gevist en heb ik in de plaats daarvan sjalotjes gezet. Sjalotjes heb ik gekozen op aanraden van de verkoopster van de plantsjalotjes omdat ze minder plaats nemen in mijn vierkante langwerpige bakken. Zo zou ik de ganse zomer lang uiensteeltjes moeten hebben.
De aardbeien hebben nu allemaal bloempjes en vruchtjes en de knof en sjalot daartussenin zien er goed uit.
Verder heb ik een stuk of 10 potten (niet veel groter dan een 10 l emmer) met tomaten. Sommige tomaten zijn heirlooms (Saint Pierre). Per pot is telkens één of andere tomatensoort gecombineerd met iets anders: basilicum, waterkers, bieslook, selder, komkommer, peterselie en aubergine. Ik moet er echt eens iets aan doen om de tomaten tegen de regen te beschermen (ik heb wel groene vingers, maar ook twee linkerhanden), want ik heb gemerkt dat er enkele spikjes op de blaadjes verschenen zijn. Hopelijk is het geen schimmel.
Dan staan er 5 bakken met gele naaldboontjes. Drie bakken zijn gecombineerd met radijsjes. In een vierde bak had ik een tomatenplantje erbijgezet als buur en in een vijfde bak stond een aubergine. Het tomaatje is echter jammer genoeg opgesmikkeld door slakken. De aubergine lijkt het beter te doen. De boontjes steken nu voorzichtig hun kopjes boven. Ik heb vertrouwen gehad in het Belgische klimaat en het gunstige microklimaat in mijn koertje en heb de boontjes een week voor IJsheiligen gezaaid. Er was inderdaad geen vorst meer. In het ergste geval had ik de bakken enkele dagen binnen kunnen zetten.
3 bakken met aardpeer doen het ook erg goed. Zij hebben geen buren gekregen, maar ik hoor zoveel verhalen dat het zulke woekeraars zijn, dat ik ervanuitga dat ze het zonder ook wel zullen kunnen. Ze werden in het najaar 2011 geplant en staan inmiddels 30 cm hoog.
Op het plan staan nu nog de chilipepertjes. Die wachten in hun zaaipotjes en ik zal ze naar alle waarschijnlijkheid dinsdag buiten in hun definitieve potten zetten. Ik ga ze combineren met tomaat, aubergine en mijn olijfkomkommertje.
Vorig jaar heb ik erg kunnen profiteren van het feit dat de chili's in potten staan. Ik had "Balloon" paprika, een soort vergelijkbaar met Bishop's Crown. Dit is een capsicum baccatum die wat langzamer groeit, en ook later in bloei komt en later vruchtjes draagt dan de annuums. Deze kon ik in de herst binnen zetten zodat daar zijn vruchtjes konden afrijpen.
Een deel van mijn plantjes zijn van zaad opgekweekt, maar ik heb daartoe extreem weinig plaats. Daarom koop ik ook op de markt nog wat plantjes.
Her en der zal ik er ook nog wat petunia's en afrikaantjes tussen zetten.
Het rug-voordeel van pottentuinieren is zeker niet te onderschatten. Dat ondervond ik zelf toen ik vorig jaar een lichte rug-hernia kreeg. Heel praktisch om tomaten te dieven terwijl ze op een tafel staan
of om onkruid weg te nemen.
Mijn potgrond is een mengeling van ongeveer 4/5 gewone potgrond en 1/5 brekerzand. Daar voeg ik dan wat gedroogde koemest aan toe en ook wat grond van mijn koertje zelf.