Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
→ Slakkenvalletjes installeren en wekelijks schoonmaken.
Bij mij zijn slakkenvallen glazen confituurpotjes die ik ingraaf tot bijna aan de rand. Daarin doe ik het onderste (de gist) uit een bierflesje. Slakken komen daarnaartoe, vallen erin en je hebt er geen last meer van.
→ Soms strooi ik ook nog slakkenkorrels want die potjes werken maar over en beperkte oppervlakte (1m²)
→ Koperen buizen zouden de oplossing zijn.(niet goedkoop )
Als je een perkje omringt met koper kunnen er van buiten dat perk geen slakken meer in.
Die in je perk zelf moet je dan nog wel bestrijden, maar dan weet je zeker dat het op den duur ophoudt
Of de koperlinten waar je ringen van maakt die zijn hier te koop: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=591
Mijn tuin en moestuin waren echt vol met slakken.
Ze zijn gek op sla, dus die waren al op voordat ze boven de grond kwamen.
Na lang zoeken heb ik het volgende met succes gedaan.
de tip is dus niet van mij, maar via een site (weet niet meer welke) verkregen.
2 hele knoflook bollen, alle teentjes pletten en alles in een pan met 1 liter water 10 min. koken.
Af laten koelen en zeven.
Bewaren in een afsluitbare pot.
Neem een spuit (1 of 5 liter, of wat je hebt)
Gebruik een klein scheutje knoflookwater op een liter water (verdunnen dus) en spray dit over je planten en de grond.
Ik doe dit iedere 2 weken.
het resultaat is echt fantastisch.
Geen slak meer te zien.
Het schijnt dat slakken niet tegen knoflook kunnen en dat het ook de slakkeneitjes dood.
puur natuur, goedkoop en makkelijk.
Ik ben heel benieuwd of hij bij jou ook gaat lukken.
Bij mij waren afgelopen jaar mijn Hosta`s voor het eerst niet opgegeten.
Vooral de planten goed bespuiten als ze net opkomen werkt goed.
Je moet het wel even volhouden, want toen ik halverwege het seizoen stopte kwamen de slakken wel weer langzaam terug.
Het kan ook zijn dat als je begint je tuin ineens vol met jonge slakjes zit.
Deze komen tevoorschijn omdat ze (denk ik) weg willen.
Wat ook wel helpt is knoflook teentjes om/tussen planten zetten die slakken graag lusten.
Ik doe beide. Dus spuiten en extra knoflook om eetbare planten.
Ik steek alle slakken door met de graskantsteker. Slakken op planten met de snoeischaar. (Ik doe 's avonds een ronde door de tuin met een zaklamp).
In de winter laat ik de kippen doorheen de tuin scharrelen, werkt uitzonderlijk goed
Ik heb kommetjes met bier gezet en slakkenkorrels gestrooid en buiten de moestuin heb ik een paar hosta's gezet, in de hoop dat ze allemaal naar daar gaan!
Misschien wat laat, maar loopeenden zijn heel handig om in de tuin los te laten. Net als kippen eigenlijk. Ze eten niet van de groentjes en andere planten maar zijn de hel tijd bezig met zoeken naar insecten.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ze ook graag in het gras zoeken, dus als je een mooi gazon hebt dat niet stuk mag ... negeer mijn tip.
Ik moest mijn tuin opnieuw aanleggen en wilde daar graag hosta's in. Helaas is dat ook lekker voedsel van slakken. Toen kwam mijn tuinman met het idee om slakkensteen rondom mijn hosta's te leggen. Ik stond er eerst een beetje raar van te kijken maar slakkensteen is een soort siersteen.In de kleur rood en antraciet.