menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Platycodon

Ga naar meest recente reactie

faunolen

Faunolen

een hele mooie zomerbloeiende, winterharde plant!

Foto's van uw Tuinplanten

woensdag 11 november 2009 - 21:36
Bonami's garden

Bonami's garden

Prachtige bloemen

Groetjes Yannick
donderdag 12 november 2009 - 12:33
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Het zijn en blijven inderdaad prachtige bloemen!

De volledige naam is Platycodon grandiflora of 'ballonklokje' en behoort tot de familie van de Campanulaceae. Je hebt ze in paars/blauw, roze en wit en blijven als plant redelijk klein (20-30 cm. hoog). Er bestaat ook nog een versie als grotere plant (50-70 cm. hoog) met iets kleinere bloemen, de Platycodon grandiflora v. Mariesi (of 'Chinees klokje').

Platycodons bloeien als vaste plant tijdens de zomer, dus ik betwijfel toch wel een beetje of dit een foto van de afgelopen dagen is, tenzij de plant onlangs nog in een tuincentrum werd aangekocht (en dus opgekweekt werd om nu nog te bloeien). Van mijn Platycodons in mijn verzameling Campanaluceae schiet er in ieder geval bijna niets meer over, ze zijn al tot op de grond verwelkt. Het is dan ook op deze manier dat ze wintervast zijn, overwinterend onder de grond. Ze blijven dus niet wintergroen zoals vele andere Campanulaceae.

Ter info: ze groeien graag in een wat zoutere ongeving, ze zijn dus ideaal om in de buurt van de kust te planten (wat maar van weinig planten gezegd kan worden)

Meer foto's van deze en vele andere Campanulaceae op http://www.thelordofcantecroy.be/CampanulaCollection.html

donderdag 12 november 2009 - 17:42
faunolen

Faunolen

Klopt helemaal Lord of..

maar ik heb er toch niet bij geschreven dat die foto van gisteren was? Hij is van de zomer gemaakt van de plant die ik jaren in een pot heb staan( ook in de winter) en na splitsing heb ik er nu 3 !!
En inderdaad staan er nu kale potten te staan!

is het trouwens de bedoeling van deze topic, dat het recente foto's moeten zijn??

groet leny
donderdag 12 november 2009 - 17:53
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Ik denk inderdaad niet dat er ergens geschreven staat dat hier enkel recente foto's mogen of moeten geplaatst worden, maar naar mijn gevoel ligt dit toch wel een beetje binnen de lijn van de verwachting. Vandaar dat ik mij de vraag stelde of jouw foto al dan niet recent was omdat dit zeer onwaarschijnlijk was.

Bijkomend vond ik het misschien ook wel interessant voor andere forumleden om te weten dat ze op dit moment zo een mooi bloeiende Platycodon grandiflora niet in hun tuin hoeven te verwachten.

Bij de afdeling cactussen (die van nabij volg omdat ik ook cactussen verzamel) is het in ieder geval wel de gewoonte om recente foto's te plaatsen of bij oudere foto's te vermelden wanneer ze genomen werden.

Maar strikt genomen denk ik dat het er op zich weinig toe doet of de foto al dan niet recent is, ik weet eigenlijk ook niet wat andere forumleden hierover denken...
donderdag 12 november 2009 - 21:47
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).