Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
De tuinplanten beginnen bijna allemaal last te krijgen van al de regen van afgelopen weken. Vandaag viel mij op dat de Anomatheca laxa zich niet veel aantrekt van al het water. Dit bolgewasje bloeit stug en vrolijk door. De bloemen zijn relatief klein (1 1/2 - 2 cm) en fel rose/rood/oranje van kleur.
Na de bloei vormt de plant vrij grote, donkerrode zaden. De plant laat zich gemakkelijk vermeerderen uit zaad en vormt daarna kleine bolletjes. Deze bolletjes moeten voor de vorst uit de grond worden gehaald en dan donker, koel en droog bewaard worden.
Ik kom dit plantje nooit tegen in andere tuinen. In mijn tuin bloeit het al jaren. Zijn er meer forum-leden bekend met dit plantje?
Vlinder ik heb ook al een aantal jaren deze Anomatheca laxa. In de winter gaat deze de kas in en in het voorjaar weer naar buiten. Het is een hele gemakkelijke plant en laat zich makkelijk uit zaad opkweken. Het eerste jaar had ik hier al bloemen.
Hij doet het inderdaad goed ondanks de regen.
Batdah: Helemaal bovenaan de topic staat de afbeelding van de bloem. Wil je een foto van de hele plant? Helaas, die heb ik niet. De plant geeft veel langwerpige bladeren, de bloemen zijn niet zo groot en NIET oranje. Het is een heldere rode rose (en een tikkeltje oranje) kleur. Een echt knalkleurtje.
Ik weet dat er ook wit (met rode vlekken) soort en een lila (met paarse vlekken) soort bestaat.
Van deze plant hoef je perse knolletjes te kopen, ze zijn heel gemakkelijk te kweken uit zaden.