menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Apenden

Ga naar meest recente reactie

wiske

Wiske

hebben een apenden(weet niet hoe hij juist heet), wij zouden die willen snoeien is dat mogelijk en zo ja wanneer dan? die boom wordt echt te groot en te breed. dank u
:0197
woensdag 28 november 2007 - 16:07
printemps

Printemps

wij zeggen apenboom

ik denk dat het snoeien van deze boom niet goed komt
heb het ergens gelezen ofzo
maar weet niet meer waar

mvg
an
woensdag 28 november 2007 - 16:09
Esem

Esem

Wiske,hier wat uitleg over de apenboom, slangenden, apenverdriet

of de Araucaria imbricata allemaal namen voor één en de zelfde boom.

De Apenboom is niet geschikt voor snoei. Het kán wel, maar mooi wordt het niet. De boomvorm leent zich er simpelweg niet voor. De Apenboom kan wel 25 meter hoog worden. Plant de boom dus op een plek waar deze vrijuit kan groeien! Het enige dat er nog een beetje fatsoenlijk uitziet is het weghalen van de onderste takken. Snoei deze tot dicht op de stam terug, maar laat een klein stompje zitten. Dit is om het bloeden enigszins te beperken. Je moet de wonden goed verzorgen met boombalsem. Ook dode, zieke en afgebroken takken moet je wegsnoeien.

gr Eddy,

woensdag 28 november 2007 - 20:13
hildavw

Hildavw

Ik heb eens gezien dat er iemand enkel de topjes van de takken wegknipte, om zo te vermijden dat deze nog verder uitgroeien.
Dat kan je misschien eens proberen bij enkele takken en zien hoe de boom reageert.

groetjes

Hilda
donderdag 29 november 2007 - 17:20
deHaan

DeHaan

Esem,
ik ben het bijna geheel met je eens, maar ik vindt dat je geen boombalsum moet gebruiken.
donderdag 29 november 2007 - 22:08
wiske

Wiske

wat zou jij dan doen met die wonden van de boom, want ik veronderstel als je daaraan knipt of zaagt dat de boom toch vocht gaat verliezen
groetjes wiske
vrijdag 30 november 2007 - 11:19
Esem

Tekst aangepast

Esem

Zoals hier voor al is aangegeven wondherstelmiddel moet niet echt trouwens de hars gaat er toch dooreen komen,gewoon zo laten zonder er wat aan te smeren.
Dat is wat Dehaan wil zeggen.
Gr Eddy,
vrijdag 30 november 2007 - 14:34
deHaan

DeHaan

Een wond afdekken is niet goed, want hier komen allerlei schadellijke organismen onder.
Een gezonde boom is zondermeer goed in staat om een wond af te schermen.
vrijdag 30 november 2007 - 17:51
WiPe

WiPe

Correcte naam is Araucaria araucana, Aracaria imbricata is de kamerden.
Takken wegzagen tot op de takkraag (de verdikking aan de basis van de tak). Die verdikking mag niet beschadigd worden, want dan beschadig je de stam, wat niet de bedoeling is. Stompjes laten staan is dan weer niet ideaal omdat die hoe dan ook afsterven en door schimmels gebruikt kunnen worden om de afgrendeling van de boom te doorbreken.
Het bloeden kan nioet gestopt worden door een wondafdekmiddel. Een wondafdekmiddel (of wandbalsem) is zeker geen wondhelend middel aangezien het op geen enkele manier bijdraagt aan het genezen of helen van een wonde. (Bomen gaan trouwens nooit een wonde genezen, wondes worden afgegrendeld en overgroeit, maar genezen zoals dat bij mensen gebeurt ios geen prces dat plaats kan vinden bij bomen.)
Een wondafdekmiddel zorgt er voor dat de wonde onder het afdekmiddel lekker vochtig blijft, wat voor schimmels erg interessant is. De gevolgen van foutief snoeien (c.q. beschadiging van de takkraag, stompen laten staan,...) kun je niet goed maken door wondbalsem te gebruiken.

De uiteinden afknippen in de hoop dat de boom dan stopt met groeien is een illusie. De boom gaat reageren met nieuwe groeischeuten om alsnog naar zijn normale hoogte te groeien.
vrijdag 30 november 2007 - 19:58
wiske

Wiske

dank u , het is fijn te weten dat ik met mijn vragen bij een van julklie terechtkan, totdevolgende
maandag 3 december 2007 - 14:35
Edje030

Edje030

Goede avond ik heb sinds vandaag een apenboom van ongeveer 10cm gekocht echt een baby nog hahaha
Maar hoe en wanneer mag ik deze in me tuin planten hij heeft nu een 4kante pot
Alvast bedankt mvg edje

Struiken & Bomen

vrijdag 12 juni 2020 - 18:54
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik zou die nu uitplanten in de tuin simpelweg omdat die dan minder verzorging eist dan wanneer de Araucaria in de pot blijft staan. Het gevaar bij potkweek: te weinig water of juist te veel water. Bij te veel water gaan de wortels rotten en dit heb je vaak pas in de gaten als het te laat is.

Bij uitplanten in de tuin:

1. de plant 'beschermen' door er 4 bamboestokjes om heen te zetten zodat jij, je partner, je kinderen of je huisdier er niet bovenop gaan staan.

2. de apenboom wordt in de Lage Landen grofweg tussen de 8 en 12 meter en heeft in de toekomst ruimte nodig. Hij groeit aanvankelijk langzaam dus het duurt jaren voordat je een flinke boom hebt. Toch iets om rekening mee te houden aangezien wat grotere exemplaren van apenboom zich maar matig laten verplanten.

3. de 'bladeren' hebben zeer scherpe punten dus het beste planten op een plek waar dit geen gevaar oplevert.

N.B. Ik weet niet hoe ver bovenstaande zaailing de pot heeft doorworteld. Als de plant nog maar weinig wortels heeft dan is het waarschijnlijk beter om die nog in een pot te houden totdat de zaailing meer wortels heeft.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 13 juni 2020 - 06:41
WiPe

WiPe

Die 8 tot 12 meter hoogte is een onderschatting. We hebben er eentje staan die een 20 meter hoog is.
zaterdag 13 juni 2020 - 09:24
Edje030

Edje030

bedankt voor u reactie tuinprins
zaterdag 13 juni 2020 - 17:48
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).