Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
graag had ik wat raad in verband met het planten van haag.
wij hadden gedacht aan rode beuk maar ik heb me laten vertellen dat deze toch wat langzaam groeien ik had ze graag op een hoogte van zeker 2 meter gehad.
ook de prijs van deze is aan de hoge kant angezien ik ze moet planten op de voledige omtre van ons tuin cica 150 m
nu heb ik iets goedkoopers gevonden de carpinus betulus maar deze plant zou dan wel sneller groeien maar met nadeel dat hij bladverliezend is.
wie kan mij helpen een keuze te maken en zou ik eventueel deze twee kunnen combineren zo dat ik het ganse jaar een dichte haag heb
graag had ik wat raad in verband met het planten van haag.
wij hadden gedacht aan rode beuk maar ik heb me laten vertellen dat deze toch wat langzaam groeien ik had ze graag op een hoogte van zeker 2 meter gehad.
ook de prijs van deze is aan de hoge kant angezien ik ze moet planten op de voledige omtre van ons tuin cica 150 m
nu heb ik iets goedkoopers gevonden de carpinus betulus maar deze plant zou dan wel sneller groeien maar met nadeel dat hij bladverliezend is.
wie kan mij helpen een keuze te maken en zou ik eventueel deze twee kunnen combineren zo dat ik het ganse jaar een dichte haag heb
groetjes rasay
rasay,
je schrijft eerst dat beuk te traag groeit en daar na schrijf je dat je wat hebt gevonden , carpinus betulus ,wat in nederlandse taal haagbeuk is.
Dus beide is beuk de eene rood de andere groen en beide zijn blad verliezend.
En dat beuk niet snel zou groeien is verteld door een verkoper???
Ik denk dat beuk toch wel 30 cm per jaar groeit.
Als je dan aanplant koopt van 120 cm.hoogte ,heb je binnen 3 jaar een haag van 2 meter.
En is veel goedkoper dan taxus.
Er is wel degelijk verschil tussen beide soorten, de rode beuk heet Fagus sylvatica en dan de varieteit, de haagbeuk heet Carpinus betulus. Ze behoren beide tot verschillende soorten. De Fagus behoort tot de Fagaceae, en de haagbeuk behoort tot de berkenfamilie, betulaceae. De latijnse naam van een berk is dan ook Betula. Dus de rode beuk is geen variant van de haagbeuk maar een totaal andere soort, van een andere familie. Dit even ter verduidelijking.
Als je privacy in je tuin wilt, is beuk beter dan haagbeuk. Beide zijn bladverliezend, maar bij beuk blijven de verdroogde blaadjes de hele winter hangen, bij haagbeuk zijn ze tegen het einde van het jaar allemaal afgevallen. De verdorde bladeren van de beuk vallen pas bij het knoppen van de nieuwe. Haagbeuk groeit wel wat sneller dan beuk.
er is in gebruik niet zo veel verschil, e blaadjes blijven bij allebei hangen , ze groeien wel snel en zijn allebei bladverliezend maar je laat het beter afhangen van de grondsoort.
een carpinus is sterker en een echte beuk doet het goed op droge grond
om geld te besparen kan je kleinere kopen maar je kan ze ook veel verder van elkaar zetten(tenslotte zijn het hoogstambomen) dan er wordt geadviseerd, kijk maar eens naar bestaande hagen van een paar jaar oud, meestal kom je gewoon ook toe met de helft van de aanbevolen struiken
grotere zijn duurder maar je bespaar op het aantal
en even goed rondkijken want er is een enorm verschil in prijs bij de diverse verkopers.
ter bevestiging, beuk is totaal verschillend van haagbeuk. en niet te vergelijken
Wat een voorganger schrijft om taxus te plaatsen, ammai voor 150 meter zal dat toch een mooi kostenplaatje met zich meebrengen hoor.
Heb je nog niet gedacht aan Ligustrum dit is te krijgen in groen en geel blad.
Liguster is in de winter voor 70 % wintergroen (als het niet TE ERG vriest ! dan valt blad af)
Liguster is totaal niet gevoelig voor ziekten wat beuk en haagbeuk wel zijn (bladluizen, wolluizen,...)
Liguster vergt eigenlijk geen onderhoud tenzij scheren, is een rappe groeier en verliest het jaar door geen bladeren wat de andere wel doen. De haag is gemakkelijk smal te houden.
Tevens is Liguster GOEDKOOP.
Liguster is een ondergewaardeerde (haag)plant !!!
TIP: voor elke haag of andere aanplanting: investeer in goede grond, degelijke compost en belmesting
het zal uzelf verbazen hoe de resultaten zijn.
Persoonlijk kies ik voor haagbeuk, carpinus. Het is een plant die je smal kan houden. Het is inderdaad zo dat hij tijdens de winter vlugger zijn blad verliest, doch hij schiet veel vlugger uit. Dus van zodra je in de tuin zit ben u reeds beschermt. Haagbeuk zijn blad verteert gemakkelijk. Fagus (beuk zowel rood als groen ) houdt lang zijn blad tijdens de winter doch u zal tot zeker halverwege april blad mogen ruimen. Haagbeuk (carpinus) is veel minder gevoeliger voor ziekten dan beukenhaag (fagus). Door de dichtere structuur van carpinus heeft u tijdens de winter ook veel minder inkijk dan wel gedacht. Wel dient u de plant minimum twee maal te scheren, waardoor de plant veel meer vertakt en daardoor veel dichter toegroeit.
beste bedankt voor julie advies de haagbeuk zegd me wat maar nu heb ik ergens gelezen dat men er voor een mooie gesloten haag te hebben een dubbele moet planten wat denkt u hiervan zou een enkele rij niet voldoen.
ja hoor. ik heb nog nooit een dubbele rij gezien en ik denk ook niet dat dat zin heeft want een haag heeft licht nodig anders wordt hij kaal en dan zou je tussen die haagplanten geen licht krijgen en bovendien ben je dan ook wel veel ruimte kwijt. en als echte tuinier kan je nooit genoeg hebben.
maar met een beuken of carpinusaag kan je wel zelf bepalen hoe breed dat die moet worden bv een smalle haag kijk je gemakkelijker door dan een brede en als je vanaf het begin af dikwijls je haag scheert dan krijg je volle haag en dat is beter tegen de inkijk .
wat ik schreef over een dubbele haag was in de vorm van leibomen. dus een kale stam en daarop een geschoren kroon. Door twee bomen kruislings achter t elkaar te plaatsen kunt u blokken vormen in plaats van een rechte lijn en dit effect zorgt voor minder inkijk.
beste het ging niet over wat u schreef maar ik heb dit gelezen op een site waar ze advies geven aan hun klanten dus ook planten verkopen mischien is dit gewoon een truc voor te verkopen. maar het is ok een rij is dus zeker voldoende
vandaag moest ik fietsen want mijn wagen startte niet dus viel mijn oog op al die hagen en voor de eerste keer heb er echt op gelet en mijn bevinding is;
nu in de winter is een beukenhaag veel mooier dan een haagbeukhaag er is wel een groot verschil in dichtheid ook van de vertakkingen en door een beukenhaag kan je niet doorheen kijken en die vertakt veel mooier.
de wijk waar ik doorheen fietste is ong. 5 jaar bebouwd en de hagen zijn daar ong. tegelijkertijd aangelegd. maar het was wel leuk om heel bewust te kijken en het verschil te zien.
groetjes inge