Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik vroeg me af of er Viburnum-soorten giftig zijn? Ik ben van plan een Viburnum plicatum / V. Opulus in de tuin neer te zetten. Echter wil ik geen problemen krijgen met onze hond. Ik dacht te weten dat de V. plicatum giftig is en dat ook de vogels de rode besjes laten voor wat ze zijn.
Maar graag had ik van jullie even bevestiging gekregen. Mss is dit specifiek voor één bepaalde varieteit en zijn er Viburnum soorten die niet giftig zijn.
De bessen van Viburnum plicatum kunnen zowel rauw als gekookt gegeten worden. Het jonge blad kan gekookt gegeten worden, hoewel de smaak naar verluid niet schitterend is.
Meer info in:
Kunkel. G. Plants for Human Consumption. Koeltz Scientific Books 1984 ISBN 3874292169
De bessen van Viburnum opulus kunnen eveneens rauw of gekookt gegeten worden.
Overdaad van de bessen van deze soort kan leiden tot braken of diarree, maar dan alleen als je er echt veel van eet, of als je ze onrijp eet.
Volgens wat men mij (in Polen) daarover verteld heeft worden die bessen in Letland courant gebruikt in sausen als vervanger voor veenbessen, maar ik weet niet of dat verhaal klopt.
Ik voorzie voor de hond niet echt problemen met deze twee soorten.