menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paar plantenproblemen

Ga naar meest recente reactie

felix

Felix

Ik word in mijn tuin met een paar problemen geconfronteerd:

- de taxushaag, voorjaar aangeplant, en met succes gelanceerd, zo leek het afgelopen zomer, is sinds een paar weken helemaal rood aan het uitslaan. Elders in mijn tuin doet taxushaag het wél goed. Is dit het einde van mijn haag? Zou héél jammer zijn van de plusminus 250 euro. Of kan ik iets doen?

- Bepaalde stukken fagus sylvatica hebben het laten afweten dit jaar. Vorig jaar stond ze wel goed, maar dit jaar is een gedeelte gewoon niet ontloken, en een gedeelte pas laat. Ik ga dus dit jaar een stuk opnieuw moeten zetten. Opmerkelijk: het gaat om een lengte van 10-15 meter die het slecht gedaan heeft, even verderop staat dezelfde haag schitterend. Zou het te maken kunnen hebben met te veel water? Ik had de indruk dat de aarde nogal zompig was, hoewel het rasechte zandgrond is.

- Een moeraseik is pas heel laat ontloken. Ergens eind augustus (ik wilde hem al uittrekken). Maar wat nu? Die boom doet alsof het lente is. Gaat hij zijn bladeren toch verliezen? Gaat hij volgend jaar wél in de lente bladeren krijgen?
zaterdag 4 oktober 2008 - 17:36
lentemode

Lentemode

Hallo Felix,

Je fagus sylvatica heeft ongetwijfeld geleden van zompige grond...
Carpinus betulus is hier toch iets meer bestand tegen, hebben we hier ondervonden ...
Spijtig, hé, zo'n prachthaag...
We hebben hier juist hetzelfde meegemaakt...

Groetjes,
Mia
zaterdag 4 oktober 2008 - 17:47
fastmario

Fastmario

taxushaag eens bepaalde stuks uitgraven en controleren op larven van taxuskever
die richt veel schade aan en is dodelijk voor taxus
zondag 5 oktober 2008 - 10:55
fastmario

Fastmario

ze zitten tussen de wortels om die op te eten
zondag 5 oktober 2008 - 10:57
felix

Tekst aangepast

Felix

Is dat de vermoedelijke oorzaak? Of een van de vele mogelijke?
En kan ik iets doen tegen die kever?

En niemand een idee wat ik moet verwachten van mijn derde probleem (zie boven) van de eik die pas recent in blad gekomen is?
woensdag 8 oktober 2008 - 12:38
WiPe

WiPe

Taxuskever is een van de mogelijkheden.
Zuurstofgebrek aan de wortels is een andere mogelijkheid.
Dat kan door natte voeten of te diep geplant.

Idem voor de moeraseik. Natte voeten kunnen ook voor moeraseik een probleem zijn. Maar vooral de plantdiepte is erg belangrijk. De bovenste wortels mogen maar een paar cm onder de grond zitten.
woensdag 8 oktober 2008 - 16:01
felix

Felix

En de eventuele oplossing?

Eigenlijk zijn mijn vragen in het geval van de moeraseik vooral:

- Is het probleem nu opgelost nu de bladeren er toch zijn (zijn wortels hoger gegroeid, etc)?
- Wat gaat er gebeuren? Eik is dus pas eind augustus of zo bebladerd. Gaat de boom problemen hebben in de winter omdat hij zo laat bebladerd is?
- Gaat de boom volgend jaar wél vermoedelijk op het juiste ogenblik ontluiken?
donderdag 9 oktober 2008 - 14:00
WiPe

WiPe

Ik kan niet op jouw vragen antwoorden omdat ik de boom niet kan beoordelen zonder hem gezien te hebben.
Om te weten of de wortels hoger gegroeid zijn moet je naar de wortels kijken. Daar heb je een spade voor nodig. Voorzichtig graven en dan vind je het antwoord zelf wel.
Wat er met de boom gaat gebeuren volgend jaar is een kwestie van afwachten. Misschien dat hij het redt. Maar misschien redt hij het niet. Waarschijnlijk is de boom in zijn reserve moeten gaan om eerst nieuwe wortels aan te maken en vervolgens het blad alsnog te laten uitlopen. Probleem daarbij is dat door het late uitlopen van het blad de boom pas heel laat is kunnen beginnen met het aanvullen van zijn reserves. Het is maar de vraag of er genoeg reserves zullen overschieten om het blad opnieuw te laten uitlopen in het voorjaar.
donderdag 9 oktober 2008 - 16:39
Rita1960

Rita1960

Hallo WiPe,

Ondanks het feit dat ik rondom in de bomen/struiken zit (inlandse eiken, berken, vlieren, notelaars, esdoorns, seringen, acacia robinia's) heb ik mij er eigenlijk nog nooit goed in verdiept
Het groeit en doet het goed.

Als ik dit zo lees over de moeraseik, vermoedelijk te diep geplant en uitlopen pas laat in het jaar..
Je zegt dat deze boom nu zijn reserves heeft aangesproken en dat door dit late uitlopen de boom vemoedelijk geen reserves maar kan aanmaken om in het volgend voorjaar alsnog in blad te komen..

Mijn vraag: "kun je deze boom dan nu niet beter sterk insnoeien, zodat hij minder kracht laat gaan naar de takken maar meer naar de wortelontwikkeling? "
Of zit ik nu verkeerd om te redeneren?

Alvast bedankt voor je antwoord,

groetjes,

Rita
donderdag 9 oktober 2008 - 19:42
WiPe

WiPe

Redendering is inderdaad verkeerd. Snoeien betekent altijd dat je de reserves verminderd die in de takken opgeslagen zitten. Bovendien moet de boom de snoeiwonden afgrendelen waardoor hij zijn reserves nog sterker moet aanspreken.
De kracht zal dan naar d etakken moeten gaan ipv de wortelontwikkeling.

Als je de wortelontwikkeling wil stimuleren kan je beter extra kalium bijgeven.
vrijdag 10 oktober 2008 - 19:25
Rita1960

Rita1960

Hoi WiPe,

Bedankt voor je duidelijke antwoord!

groetjes,

Rita
vrijdag 10 oktober 2008 - 21:07
felix

Tekst aangepast

Felix

Ik voeg enkele beeldjes van de boom in kwestie toe.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 11 oktober 2008 - 11:48
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).