menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Okkernootboom

Ga naar meest recente reactie

Fiorano

Fiorano

Ik heb 4 jaar geleden een okkernoot gekocht van toen 2 jaar oud.

Op vandaag is de boom dus 6 jaar oud, doch is amper gegroeid.

De takjes zijn amper 20 gegroeid in al die tijd.

Is dat normaal?

De grond waar hij in geplant is, is nochthans goed bemest geweest in de tijd van voor de boom er stond.

dinsdag 4 november 2008 - 19:43
hugo

Hugo

Als je een walnoot wilt geplant hebt, duurt het soms jaren voordat hij voor het eerst gaat bloeien, maar hij groeit als kool, ieder jaar ca.1 m.
Hij heeft veel ruimte nodig en houdt van een goed ontwaterde, water doorlatende en vruchtbare bodem
De grond mag absoluut niet zuur zijn en moet veel kalk, magnesium, sporenelementen en fosfaat bevatten.
Voor het planten moet je de aarde diep losmaken.
In je woongebied geteelde bomen maken de beste kans om zich in je tuin thuis te voelen.

groetjes
dinsdag 4 november 2008 - 19:56
WiPe

WiPe

Kun je eens nakijken hoe diep de meest oppervlakkige wortels onder de grond ziten?
dinsdag 4 november 2008 - 20:22
Fiorano

Fiorano

Kun je eens nakijken hoe diep de meest oppervlakkige wortels onder de grond ziten?


De meest oppervlakkige wortels zitten meer dan 30 cm diep, heb ik enkele maanden geleden nagekeken
dinsdag 4 november 2008 - 20:40
WiPe

WiPe

Die mogen niet meer dan een paar cm diep sitten. het probleem is dat d eboom op die manier niet kan assimileren in de wortels waardoor hij absoluut niet in staat is te groeien. Eigenlijk is het bijna een mirakel dat de boom dat vier jaar lang overleefd heeft. je kan best de boom uit de grond halen en opnieuw planten met de meest oppervlakkige wortels net onder de grond.
dinsdag 4 november 2008 - 21:14
iecee

Iecee

een noot heeft een lange penwortel en gaat erg diep
ik woon hier op vruchtbare grond en hier schieten ze vanzelf en groeien razendsnel vooral op de plaats waar nog puin in de grond zit van het oude huis waar veel kalk in de grond zit.
als ik deze bomen vergelijk met de noten bij mijn ouderlijk huis op slechte kempische grond groeien zijn mijn bomen hier op 10 jaar tijd 3 maal zo groot als daar.
Maar mijn ervaring met bomen is wel dat er vaak een harde laag zit op een of twee meter diep
probeer eens een gat te boren met een grondboor en je ondergrond te bekijken.
vrijdag 7 november 2008 - 13:18
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).