menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plataan

Ga naar meest recente reactie

Inekje

Inekje

Hallo, ik heb een vraag over mijn plataan, hij is 3 a 4jaar oud, maar ik wil hem volgend voorjaar snoeien, kan ik het dan tot een dakplataan maken?//
donderdag 11 december 2008 - 11:49
Frakke

Frakke

Dat kan perfect. Top eruit op de hoogte dat het dak moet komen. Alle (ja, alle) zijtakken eraf zodat u enkel een kale stam overhoudt. Deze snoei kunt u best in eind februari uitvoeren.

In het voorjaar gaat deze dan uitlopen en de bovenste, meest geschikte scheuten kunt u gebruiken om uw dak te vormen. Deze nieuwe scheuten moet u aanbinden als ze nog jong en soepel zijn zodat ze gemakkelijk plooien maar niet afbreken. Dit is meestal in de loop van de zomer.

Alle scheuten die te ver naar beneden uitlopen kunt u verwijderen.

donderdag 11 december 2008 - 13:46
JovanDreumel

JovanDreumel

Een raamwerk van bamboestokken kan daarbij mooi helpen en dat kan na de snoei al gemaakt worden. Misschien zijn er al horizontaal groeiende scheuten die je kunt gebruiken oom om het raamwerk aan vast te maken.
donderdag 11 december 2008 - 17:10
Inekje

Tekst aangepast

Inekje

Dit is de plataan hij is niet echt goed zichtbaar, maar ik bedank jullie voor alle tips, o nog 1 ding, in februari zet je dan het bamboe geraamte erop en dan wachten tot voor de zomer en dan pas opbinden, heb ik dat zo goed begrepen?

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 11 december 2008 - 20:40
JovanDreumel

JovanDreumel

Ja hoor, je moet wel eerst al een behoorlijke scheut hebben om vast te binden, maar niet wachten tot het eind van de zomer, want dan wordt het hout al minder buigbaar.
donderdag 11 december 2008 - 20:47
Inekje

Inekje

Okee hartstikke bedankt Jo.
donderdag 11 december 2008 - 20:48
vanparystje

Vanparystje

alsje alle takken gaat verwijderen gaan er nieuwe scheuten komen en die moet je dan aanbinden, zorg ervor dat je ze zo laag mogelijk aanbind zodat je een toe dak krijgt, en die bamboekconstructie moet goed stevig zijn of die zal doorhangen na enkele jaren.

dinsdag 10 februari 2009 - 18:14
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).