menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke haag in voorhof

Ga naar meest recente reactie

yvdv32

Yvdv32

hallo
ik heb een vraag ivm een haag. Wat zijn eventueel de haagsoorten die we zouden kunnen zetten in onze voorhof, rekening houdend met niet zo goede grond (die we wel gaan optimaliseren), zuidkant en gewenste hoogte/breedte (1.5 meter - max 0.5 meter) van de haag. Wintergroen hoeft niet, fijne bladeren mag wel, mooi bloeiende hagen ook; kortom we zijn niet kieskeurig, zolang de dikte van de haag maar niet te veel is. We hadden gedacht aan portugese laurier maar zoeken nog andere opties.

alvast bedankt
zondag 18 januari 2009 - 16:45
danny2

Danny2

Misschien eens 'ilex crenata', heeft iets fijnere blaadjes als buxus en is even makkelijk in onderhoud.

groetjes danny
zondag 18 januari 2009 - 16:55
hildavw

Hildavw

Hebe leent zich hiertoe ook, bijv. de bloeiende Autumn Glory.

groetjes

Hilda
zondag 18 januari 2009 - 17:44
VTO

VTO

voor groenblijvende haagjes kan je buxus zetten of sarcacoca.

Deze laatste plant geurt nog in het vroege voorjaar.

http://www.flickr.com/photos/nestmaker/3017760688/

groeten
maandag 19 januari 2009 - 20:59
WiPe

WiPe

Ik vraag me af of je met deze planten een haag kan maken van 1,5 meter hoogte.
dinsdag 20 januari 2009 - 19:21
hildavw

Hildavw

Dat zijn plantjes voor lage haagjes, tot ongeveer 40 cm.

Hilda
woensdag 21 januari 2009 - 14:43
WiPe

WiPe

Wat voor grondsoort heb je? Is dat zware natte grond of is het eerder een arme zure zandgrond? Of is er een andere reden waarom die grond volgens je eigen zeggen 'niet zo goed is'?
woensdag 21 januari 2009 - 20:16
meerkat

Meerkat

Neem zeker een haagje waar er geen vlek op komt als een hondje of poesje ertegen plast (of je buur). Er zijn veel mooie struiken die ook goed als haag kunnen dienen, keuze te over.
dinsdag 27 januari 2009 - 12:49
Rosemieke

Rosemieke

Hey,

Ik heb eigenlijk een beetje dezelfde vraag ... al is het dan voor een haag aan de voor- en zijkant van het huis. Maar bij mij is het ook wel een voorwaarde dat ik de haag qua breedte goed in toom moet kunnen houden, want zoveel ruimte aan de zijkant vh huis heb ik niet.
'k Had ook al gedacht aan een bloeiende haag, maar aan de andere kant hou ik ook wel van wintergroen ... heb hier nu wat stekjes van vanalles wat ... groene liguster, bonte liguster, laurierkers, (heb buxusjes ook, maar da's te laag - 't is ook wel een beetje om privacyredenen dat ik de haag er zou zetten) en zitten nu als winterstek in de grond op hoop van zegen forsythia, weigelia, deutzia, euonymus, cornus. Dit alles tesamen zou een beetje een janboel worden ... Iemand tips?
Eigenlijk zou ik alle voornoemde plantjes wel willen zetten, maar 'k weet niet goed hoe ik het moet aanpakken.
Iemand tips?

dinsdag 27 januari 2009 - 17:50
yvdv32

Yvdv32

De grond in de voortuin is eerder zanderig. De vorige eigenaars hebben er geelachtig zand gelegd met hele fijne kieleltjes op om onkruid te weren. In het midden is de toegang tot de mazoutketel die over twee jaar dicht gaat omdat we gas nemen.
ik vind portugese laurier heel mooi maar ben beetje bang dat dat te robuust zal zijn voor een klein voorhofje.
woensdag 28 januari 2009 - 13:10
westy

Westy

Nou beste mensen ik zou een taxus haag planten je hoeft hem maar 1 keer per jaar te scheren en hij staat altijd mooi groen.
vrijdag 30 januari 2009 - 19:45
vanparystje

Vanparystje

punus lusitanica is een haag die toch wel niet alleen wintergroen is maar ook een mooi blad heeft.

Taxus is ook natuurlijk wel mooi, maar neem die alleen alsje die mooi kunt scheren want niets is zo lelijk als een buxus en een taxus die niet recht geschoren is maar in golven en kappen enzovoort.
dinsdag 10 februari 2009 - 18:02
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).