menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pruimenboom snoeien

Ga naar meest recente reactie

fran

Fran

Moet je een pruimenboom snoeien?
Hoe?

bedankt
woensdag 25 februari 2009 - 00:58
Lino

Lino

Ik weet alvast dat je pruimebomen best zo weinig mogelijk snoeit.
Als het dan toch nodig is: zeker wachten tot mei - juni vanwege loodglansaantasting. Maar beter nog na de pluk in de zomer (aug-september).
woensdag 25 februari 2009 - 07:57
jamespond

Jamespond

Fran,
Best wachten tot na de pluk in de zomer, pruimebomen hebben enkel wat vormsnoei nodig, dus kruisende takken weghalen en in het algemeen de boom trachten als een open vaas te snoeien, dit om zoveel mogelijk licht tot in de kruin toe te laten. Grotere sneiwonden kan je best met wat was afdichten.
zondag 1 maart 2009 - 08:26
deHaan

DeHaan

Snoeiwonden beslist niet afdichten
zondag 1 maart 2009 - 11:36
jamespond

Jamespond

deHaan
Grotere snoeiwonden (vanaf diam. ong. 4 a 5 cm) bij steenvruchten heb ik steeds afgedicht, nooit problemen mee gehad...Misschien is het niet nodig zoals je aanhaalt, maar daar heb ik geen ervaring mee...
maandag 2 maart 2009 - 13:28
WiPe

WiPe

De ervaring leert dat snoeiwonden die afgedicht worden langer vochtig blijven waardoor ze meer en dieper gaan inrotten.
maandag 2 maart 2009 - 17:17
jamespond

Jamespond

WiPe
Zoals gezegd, geen ervaring met open wonden van pitvruchten, en nooit problemen gehad met het aflakken.
Hetgeen je beweert is tegenstrijdig met wat er gebeurt bij bonsai. Daar worden alle grotere snoeiwonden afgelakt zodat de wonde vochtig blijft wat het genezingsproces bevordert...Bij mijn eigen testen met bonsai net zo...open wonden verharden en overgroeien heel moeilijk en traag. Afgelakte wonden overgroeien gemakkelijk en snel...
dinsdag 3 maart 2009 - 09:49
WiPe

WiPe

Grotere snoeiwonden bij bonsai??? Dat lijkt mij een contradictio in terminis.

Maar goed, je haalt twee processen door mekaar: afgrendeling en overgroeiing.

Als een boom beschadigd wordt zal hij die wonde in het hout afgrendelen zodat aantastingen zich niet kunnen verspreiden. dat proces van afgrendelen staat volledig los van de wondovergroeiing. Een wonde kan dus slecht afgrendelen waardoor een diepe inrotting ontstaat en tegelijkertijd zeer goed en snel overgroeien. Het omgekeerde kan ook: een wonde kan goed afgrendelen waardoor er weinig of geen rot optreedt terwijl de wonde toch slecht overgroeit.

Als je een tak snoeit is dat voor een boom ook een beschadiging die enerzijds intern afgegrendelt wordt en anderzijds langs buiten overgroeit. Probleem daarbij is dat kernhout niet afgrendelt. Als je een grote tak afsnoeit bestaat de kans dat er kernhout komt bloot te liggen waardoor de snoeiwonde slecht of niet afgrendelt, met een maximale inrotting als gevolg. Hoe kleiner de snoeiwonde hoe beter de afgrendeling en hoe minder kans op inrotting.

Die afgrendelingszone is geen Berlijnse muur waar schimmels niet kunnen doorgeraken. Als je die wonde gaat afsluiten met een wondafdekmiddel dan voegt dat niks toe aan de afgrendeling. Maar je creëert aan de buitenkant van de snoeiwonde een milieu dat vochtig blijft waardoor schimmels zich optimaal kunnen ontwikkelen. Die schimmels worden dan sterker en kunnen de afgrendelingszone in het hout dan makkelijker doorbreken. Daardoor kan de schimmel zich verder vespreiden en moet de boom dieper afgrendelen. Dat vraagt van de boom vrij veel energie.

Maar was en andere wondafdekmiddels zijn niet altijd negatief. Ze verhinderen dat het cambium aan de rand van de wonde indroogt. Dat indrogen is niet echt een groot probleem, maar het zorgt er wel voor dat de wondovergroeiing een paar cm verder naar achter moet starten. Bij enten is die was dus belangrijk omdat het cambium van de onderstam en de ent elkaar moeten raken om aan mekaar te kunnen groeien. Dat kan dus niet als het cambium van de onderstam een beetje indroogt.

Bij bonsais stelt zich dus hetzelfde. Als het cambium een beetje indroogt moet de overgroeiing verder naar achter starten en zal die overgroeiing dus minder vlot gaan dan zonder was. Daar staat dan weer tegenover dat de snoeiwonde vochtiger blijft wat voor schimmels dan weer ideaal is. Maar dat is meestal geen probleem omdat de snoeiwonde vrij klein is en er geen kernhout komt bloot te liggen. Hoe kleiner de snoeiwonde hoe beter de afgrendeling.
Bij een pruimenboom grote snoeiwondes aflakken met was of een ander wondafdekmiddel betekent dat je bij de wondes die het slechts afgrendelen de grootste infectiedruk veroorzaakt. Daar verandert een snelle en vlotte overgroeiing niks aan.

Je zou dus, als je echt wondafdekmiddel wil gebruiken, aan de buitenkant van de snoeiwonde een ring van was oid kunnen aanbrengen om te verhinderen dat het cambium uitdroogt. Maar let er daar wel bij op dat je het binnenste deel van de wonde niet insmeert zodat die zo snel mogelijk kan uitdrogen.
In ieder geval is het zo dat de fouten die gemaakt worden door slecht snoeien (beschadiging van de takkraag) niet goed kunnen gemaakt worden door het aanbrengen van een wondafdekmiddel.



dinsdag 3 maart 2009 - 20:25
jamespond

Jamespond

WiPe,
Bedankt voor je antwoord,
Grotere snoeiwonden (tot enkele cm) bij bonsai kunnen wel - ook waardoor kernhout komt bloot te liggen - , bonsai zijn niet allen superklein, weet je...En vermits bonsai per definitie geringere groeimogelijkheden hebben, gaat de overgroeing ook veel langzamer. Als de overgroeing bij bonsai verder naar achteren moet beginnen omdat cambium insterft, gebeurt er meestal ... niets, enkel een lelijke en ingedroogde wonde blijft over... In elk geval, als je alle bonsai boeken er op naslaat, zal je in ieder boek het aflakken als standaardprocedure vinden voor het mooi en snel vergroeien van de wonde. En niet enkel het cambium, ook het kernhout...en dat wordt ook bewezen in de dagdagelijkse praktijk.
Ik denk dat het aflakken bij bijv. kersen in juveniel stadium idd niet echt nodig is, vermits de groeikracht daar fenomenaal kan zijn, tenminste als ze op de juiste plek staan. Voor bomen die ouder zijn, of slechter groeien, is het in elk geval aan te raden om af te lakken, denk ik (en ik bedoel dan wel de grotere snoeiwonden + 4 a 5 cm diameter).
Ik heb overigens nog nooit gezien dat het afgrendelen slecht gebeurt en het overgroeien goed...het is eerder alles of niks, althans volgens mijn ervaringen...
Het omgekeerde heb ik echter al vaker gezien bij niet afgelakte wonden : Kernhout dat dermate indroogt dat ofwel het cambium los komt, of (en vooral dit)dat het kernhout begint barsten te vertonen (heel frequent indien geen snelle overgroeing) die vocht en insekten verzamelen, waardoor rotting zich net inzet...
Mijn punt is dat het niet eenduidig is om aan te raden om af te lakken of niet...niet alle bomen zijn hetzelfde, juveniel of matuur, plek van planten, groei zijn allen bepalende faktoren die je niet zomaar in 1 zinnetje kan gooien om een algemene houding tov aflakken te bepalen. Mijn persoonlijk standpunt is dat het vaker beter is om af te lakken (ook het kernhout) indien het over mature bomen gaat die niet veel explosieve groei vertonen, of zelfs jongere bomen die niet deze groei vertonen...juveniele bomen die nog explosief groeien, hebben minder nood aan aflakken...althans dat is wat mijn ervaring me leert...
woensdag 4 maart 2009 - 09:24
WiPe

WiPe

Ik heb overigens nog nooit gezien dat het afgrendelen slecht gebeurt en het overgroeien goed...het is eerder alles of niks, althans volgens mijn ervaringen...
Het omgekeerde heb ik echter al vaker gezien bij niet afgelakte wonden : Kernhout dat dermate indroogt dat ofwel het cambium los komt, of (en vooral dit)dat het kernhout begint barsten te vertonen (heel frequent indien geen snelle overgroeing) die vocht en insekten verzamelen, waardoor rotting zich net inzet...


Als je wil vaststellen dat het afgrendelen geslecht gebeurt is en de overgroeiing goed, moet je de bewuste tak afzagen (misschien wel de hele boom afzagen en overlangs doorsnijden.) Als de wonde overgroeit is kun je niet meer aan de buitenkant zien of de zaak goed afgegrendeld is.

Wat je beschrijft in dat tweede stuk is m.i. het gevolg van een wonde die diep insterft door een gebrekkige afgrendeling. Dat kan je dan proberen te camoufleren met was, de vraag is of je met die was iets kunt toevoegen aan het afgrendelingsproces. Ik ben vanuit mijn ervaringen sterk geneigd dat te betwijfelen.
woensdag 4 maart 2009 - 11:00
jamespond

Jamespond

WiPe,
Als het afgrendelen slecht gebeurt, zie je het effect na verloop van tijd wel optreden langs de buitenkant. Ik zeg ook niet dat het niet kan gebeuren, ik heb het enkel nog nooit gezien.
Wat betreft het diep insterven, daar kan je inderdaad niets meer aan verhelpen met was. Best is waarschijnlijk in dergelijk geval om (indien mogelijk) een snoeiwonde voorbij het instervingspunt te maken en die dan te dichten met was. Afdichten moet je doen als het zaakje nog vochtig is, eens ingedroogd is er geen verhelpen meer aan. Was bevordert op zich idd niet het afgrendelingsproces, het geeft een bescherming tot de boom zelf de afgrendeling/overgroeing gerealiseerd heeft.
woensdag 4 maart 2009 - 13:04
WiPe

WiPe

Ik denk dat het hoog tijd is dat je eens de theorieën van Prof. Alex Shigo over de afgrendeling naleest. De mate van afgrendelen is een proces dat binnen in de boom gebruikt. Je kan daar alleen uitspraken over doen als je de boom inwendig bekijkt.
Bovendien vormt de boom ook nog reactiezone vier die het hout aanwezig op het moment van aantsting afsluit van het nieuwe hout. Er wordt dus gezond hout gevormd dat niet in contact staat met de aangetaste slecht afgegrendelde binnenkant. Na verloop van tijd ga je dus, in tegenstelling tot wat je beweert, het effect van slecht afgrendelen minder goed zien.
woensdag 4 maart 2009 - 13:59
WiPe

WiPe

Wipe wat mij betreft heb je bijna gelijk,ik ben nl ook een shigo-aanhanger.
de enige fout die i.m.o. maakt is dat je de schijn geeft dat kernhout ook afgegrendeld wordt.


Lees dan nog eens goed wat ik geschreven heb op 3/3/2009 om 20:25. ik citeer daar letterlijk uit dat stuk:

Probleem daarbij is dat kernhout niet afgrendelt.


Op welk manier heb ik met die uitspraak de schijn gegeven dat kernhout ook afgegrendeld wordt? En by the way, ik ben geen aanhanger van Shigo. Ik probeer zo goed mogelijk te begrijpen hoe bomen groeien en hoe ze doodgaan. Shigo was tenandere de eerste om te stellen dat zijn CODIT model een theoretisch model is dat de realiteit probeert weer te geven, maar dat ondergeschikt is aan die realiteit.
woensdag 4 maart 2009 - 18:00
jamespond

Jamespond

WiPe,
Shigo heeft zowel voor-als tegenstanders. Een van de kritieken op hem is dat hij geen stelling wou innemen wanneer een van zijn theorieen in de praktijk niet het verhoopte resultaat gaf.
Nochtans vind ik Shigo wel degelijk een grote meneer, vnl. omdat hij niet zomaar klakkeloos overgeleverde theorieen heeft aanvaard, maar zelf geprobeerd heeft om via zijn eigen ervaringen en onderzoek deze theorieen te toetsen.
Mijn comment in verband met het al dan niet aflakken van snoeiwonden, is dat het onmogelijk is om zomaar 1 richtlijn te hanteren voor alle bomen in alle omstandigheden. Het is niet zo dat het afdichten steeds de beste oplossing is; maar het is evenmin zo dat het niet afdichten steeds de beste oplossing is.
Ivm de pruimenboom waar deze topic mee begonnen is, de bedoeling van mijn raad om af te lakken had meer te maken met het opwerpen van een fysieke barriere voor loodglans. Dit steeds voor grotere snoeiwonden. Toen ik zo'n 20 jaren geleden mijn eerste 30 fruitbomen geplant heb, heb ik letterlijk alles afgelakt waar ik geknipt had, dus meestal takken van een vinger dik...intussen is dat echter wel veranderd, niet omwille van Shigo, maar omwille van het vele werk. Nu doe ik het nog enkel voor mijn bonsai (tragere groei en wonden moeten mooi overgroeid geraken) en voor grote snoeiwonden op steenvruchten en bomen waar weinig groei in zit...Eigenlijk kan je dus wel stellen dat mijn methode de volgende is : trage groei = dichtlakken, snelle groei = niet dichtlakken. Misschien is dit niet erg wetenschappelijk, maar het heeft steeds gewerkt voor mij...
woensdag 4 maart 2009 - 19:07
WiPe

WiPe

Om bij loodglans te blijven (voor de liefhebbers, dat wordt veroorzaakt door Paarse Korstzwam of chrondostereum purpureum):
Die komt expliciet voor op snoeiwonden. Een vochtige snoeiwonde die afgedekt is en daardoor vochtig blijft is voor loodglans een ideale groeisituatie waardoor de schimmel sterker kan worden en de afgrendeling kan doorbreken. Wanneer de snoeiwonde daarentegen kan uitdrogen zijn de omstandigheden voor loodglans minder ideaal. Daardoor krijgt deze schimmel minder kans zich te ontwikkelen en voldoende sterk te worden om door de afgrendeling te groeien. Je moet er ook rekening mee houden dat een aantasting van loodglans ook spontaan kan stoppen. Dat impliceert dat als de schimmel minder sterk is of als de conditie van de boom verbetert, de boom in staat is om deze schimmel zelf af te grendelen. Het lijkt me dat het in deze verstandig is om de boom te ondersteunen door de groeiomstandigheden voor de schimmel zo slecht mogelijk te maken door de wonde te laten uitdrogen en dus niet af te dekken.
woensdag 4 maart 2009 - 19:24
jamespond

Jamespond

WiPe
Vermits loodglans een schimmel is, zijn vochtige omstandigheden in voordeel ervan, dus het kan idd dat dichtlakken slechter is dan het openlaten van de wonde, indien de wonde snel kan dichtgroeien.
woensdag 4 maart 2009 - 22:57
deHaan

DeHaan

Een topic van 13 jaar geleden.
maandag 25 juli 2022 - 16:41
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).