Jamespond
WiPe,
Bedankt voor je antwoord,
Grotere snoeiwonden (tot enkele cm) bij bonsai kunnen wel - ook waardoor kernhout komt bloot te liggen - , bonsai zijn niet allen superklein, weet je...En vermits bonsai per definitie geringere groeimogelijkheden hebben, gaat de overgroeing ook veel langzamer. Als de overgroeing bij bonsai verder naar achteren moet beginnen omdat cambium insterft, gebeurt er meestal ... niets, enkel een lelijke en ingedroogde wonde blijft over... In elk geval, als je alle bonsai boeken er op naslaat, zal je in ieder boek het aflakken als standaardprocedure vinden voor het mooi en snel vergroeien van de wonde. En niet enkel het cambium, ook het kernhout...en dat wordt ook bewezen in de dagdagelijkse praktijk.
Ik denk dat het aflakken bij bijv. kersen in juveniel stadium idd niet echt nodig is, vermits de groeikracht daar fenomenaal kan zijn, tenminste als ze op de juiste plek staan. Voor bomen die ouder zijn, of slechter groeien, is het in elk geval aan te raden om af te lakken, denk ik (en ik bedoel dan wel de grotere snoeiwonden + 4 a 5 cm diameter).
Ik heb overigens nog nooit gezien dat het afgrendelen slecht gebeurt en het overgroeien goed...het is eerder alles of niks, althans volgens mijn ervaringen...
Het omgekeerde heb ik echter al vaker gezien bij niet afgelakte wonden : Kernhout dat dermate indroogt dat ofwel het cambium los komt, of (en vooral dit)dat het kernhout begint barsten te vertonen (heel frequent indien geen snelle overgroeing) die vocht en insekten verzamelen, waardoor rotting zich net inzet...
Mijn punt is dat het niet eenduidig is om aan te raden om af te lakken of niet...niet alle bomen zijn hetzelfde, juveniel of matuur, plek van planten, groei zijn allen bepalende faktoren die je niet zomaar in 1 zinnetje kan gooien om een algemene houding tov aflakken te bepalen. Mijn persoonlijk standpunt is dat het vaker beter is om af te lakken (ook het kernhout) indien het over mature bomen gaat die niet veel explosieve groei vertonen, of zelfs jongere bomen die niet deze groei vertonen...juveniele bomen die nog explosief groeien, hebben minder nood aan aflakken...althans dat is wat mijn ervaring me leert...