menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid onder haagbeuk

Ga naar meest recente reactie

fran

Fran

Met welk product kan je onkruid onder haagbeuk stuk spuiten?
Naast de haagbeuk is er wel een gazon en deze mag niet beschadigd worden.

zondag 31 mei 2009 - 14:37
lentemode

Lentemode

Niks spuiten !!!!

Wiedwerk !!!!

Respecteer zo'n prachtige 'haakbeug'-planten, en zeker moedertje natuur !

Groetjes,
Mia
zondag 31 mei 2009 - 18:22
christine2

Christine2

Volkomen mee eens niks spuiten
zo nu en dan eens rond gaan zlfs als de
was gaat buiten hangen eens rond kijken en wat onkruid
uit doen.
Groetjes
maandag 1 juni 2009 - 23:03
ingec

Ingec

schoffelen en dan de bodem bedekken met mulch.
als de heg dik genoeg wordt nlijft het onkruid wel weg door lichtgebrek.
als je toch per se wilt spuiten kan dat alleen in de winter als er geen blad aan je haag zit
zondag 7 juni 2009 - 23:15
Rita1960

Rita1960

Maar dan zit er toch ook geen onkruid meer ????

groetjes,

Rita
maandag 8 juni 2009 - 19:38
ingec

Ingec

birdwatcher. ik ben het helemaal met je eens, maar het gaat al wel een beetje de goeie kant op vindt ik.
De generatie van de grote spuiters in de moestuin is al een beetje aan het uitsterven en de jongere generatie is een tikje millieuvriendelijker.
misschien moeten we om te beginnen maar eens achter de politici aanzitten zodat ze al eens beginnen met het verkopen van vegif in de supermarkten en warenhuizen waar ze ook voedsel verkopen te verbieden
het zou al goed zijn als mensen op z'n minst naar een speciaalzaak moeten om het te kopen.
inge
dinsdag 9 juni 2009 - 17:43
Polplastron

Polplastron

Ik tuinier zelfs al enkele jaren zonder enig vergif of enige organische spuitsels. Als je de natuur een beetje laat meewerken, heb je zelf veel minder werk.

Schoffelen en wieden geeft beter effect dan spuiten en het kost minder. Bovendien kan je best zorgen dat je de grond zo veel mogelijk bedekt laat, dat is in de natuur ook zo. Ik heb zelfs een lage bodembedekker onder mijn beukenhaag staan. Ooit zal die waarschijnlijk wel kapot gaan door lichtgebrek, maar ondertussen houdt hij wel het onkruid weg.
dinsdag 9 juni 2009 - 18:36
ingec

Ingec

welke?
als je een haag plant moet je er ook voor zorgen dat de planten ver genoeg van elkaar staan om er tussen te kunnen schoffelen ook als de stammen dikker worden
helaas zeggen alle boekjes dat er zoveel stuks op een meter moeten staan maar dat zijn er in de meeste gevallen veel te veel
dinsdag 9 juni 2009 - 22:56
Polplastron

Polplastron

Ik heb onder een van mijn hagen Viola labradorica staan. Die doet het zeer goed in de schaduw van de haag en bedekt de grond vrijwel volledig. Ik vermoed dat je ook Viola odorata kan gebruiken en misschien zelfs laagblijvende varens of geraniums.

Schoffelen tussen hagen vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee omdat sommige haagplanten veel oppervlakkige wortels hebben die je aldus zou kunnen beschadigen.
woensdag 10 juni 2009 - 19:40
king

King

Ik ging net de zelfde vraag stellen welk product ik zou kunnen gebruiken. ik heb een gigantische tuin en onder de hagen groeit veel onkruid.
Ik kan niet blijven wieden, want wat ik vandaag weghaald komt morgen weer bij, is er dan geen niet zo schadelijk product die ik zou kunnen gebruiken
woensdag 10 juni 2009 - 20:28
ingec

Ingec

een mulchlaag onder de haag leggen gaat ook goed
gehakseld hout , of compost, of je grasmaaisel.
hier waar ik woon kan ik compost en gehakseld hout gratis krijgen op het containerpark van de gemeente maar dat is natuurlijk niet overal zo
donderdag 11 juni 2009 - 08:31
spruce

Spruce

Opgepast met "gratis" van het containerpark. Je brengt alle ziekten en schimmels naar je tuin.

Vorig jaar heeft mijn buurman zo zijn Catalpa's verloren door "gratis" iets te strooien en "gratis" zieke bomen te hebben.

En niet zo ver van mijn Acers die ook gevoelig zijn aan die ziekten. Je moet toch voorzichtig zijn.
donderdag 11 juni 2009 - 14:09
ingec

Ingec

haksel kan natuurlijk wel van alles inzitten daar heb je wel gelijk in want dat is het snoeihout wat iedereen naar het containerpark brengt
maar compost is volkomen veilig want dat komt van de proffesionele compostbedrijven en daar kunnen geen ziektes meer inzitten want dat wordt zo heet dat alle schadelijke dingen dood zijn.
donderdag 11 juni 2009 - 15:55
printemps

Printemps

De compost die ik in zakken aangekocht had aan het containerpark
daar zat ook plastiek,steentjes en stukjes draad van een afsluiting in

Dus niet enkel organische dingen

mvg
donderdag 11 juni 2009 - 15:59
Polplastron

Polplastron

Zelfgemaakte compost is natuurlijk altijd beter, maar helaas werkt mijn "fabriekje" hier nooit een voldoende grote hoeveelheid af om overal compost toe te voegen. Bovendien is mijn eigen compost niet fijn genoeg om op het gazon toe te passen. De compost die ik aankoop via de GFT-ophaalfirma in mijn buurt bevat ook wel eens een paar stukjes plastic, etc. maar is toch zeer goed van kwaliteit. Ik vind hem er zelfs in mijn regio gezonder uitzien dan de voorverpakte compost die ik ooit eens bij een tuincentrum kocht.

Wat jij hier aanhaalt, Printemps, wil eigenlijk enkel nog maar eens zeggen dat we met z'n allen dringend wat beter moeten gaan sorteren!!!
donderdag 11 juni 2009 - 21:59
spruce

Spruce

laatst kocht ik enkele zakken compost van industrieel bedrijf - bleek ijzerdraad en erg veel takken in te zitten - ik was niet zo tevreden van die compost.

Ik heb gisteren mijn compost hoop nog eens geïnspecteerd na de regenvlagen van deze week. De hoop bleek kurkdroog te zijn in de kern ! Wat een ramp, zo lang gewacht en dan dit.

Ik heb hem daarna volledig omgezet en nat gemaakt.

Ik vermoed dat er nog teveel "brandstof" in de hoop zit. Toen ik gisteren aan het omzetten was, bleef die maar dampen. En het is onvoorstelbaar hoeveel water zo'n hoop kan opnemen als die kurkdroog is.

Ik ga deze avond weer gaan kijken en bijna zeker dat de broei weer superhoog is.

PS = een ander vraagje - waar kom ik goedkoop aan big bags ?
vrijdag 12 juni 2009 - 13:19
Rita1960

Rita1960

Bij een boer die zijn kunstmest in bigbags koopt

groetjes,

Rita
vrijdag 12 juni 2009 - 19:23
ingec

Ingec

bij vrachtwagenchauffeurs
gratis
dinsdag 16 juni 2009 - 21:29
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).