Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Een drietal jaar geleden geleden plantten we een rhododendron ponticum. In het plantgat brachten we veel potgrond en compost aan om de rhododendron de juiste grond en een goede start te geven. De struik groeit (en bloeit) goed, maar de nieuwe bladeren verkleuren na een tijdje en krijgen een bruinachtige kleur. Ze sterven niet af, maar blijven deze kleur behouden. Hoe kunnen we dit verhelpen?
De struik is zeker niet te diep geplant, daar let ik altijd op.
Ik heb daarnet de zuurtegraad gecontroleerd: 6 Ph, dus niet zuur genoeg? Is dat de oorzaak van de bruine bladeren?
Omdat we hier rond Gent met een zanderige grond zitten, heb ik bij het aanplanten een zeer ruim plantgat volgestort met speciale turf voor rhodo's en heide.
Moet kan ik de grond nog zuurder maken? Hoe?
De rhodo staat niet ver van een krulwilg, die zuigt misschien te veel water weg?
Rhododendron staat met de wortels graag in vochtige grond, die ook niet warm wordt. Jaarlijks wat tuinturf erbij brengen helpt wel Een pH van 6 is te hoog. Met de turf wordt de grond geleidelijk aan zuurder en dan daalt het pH getal.
Eventueel mulchen met dennennaalden of haksel van coniferen, bij voorkeur in een niet te dikke laag, kan ook helpen. Coniferen hebben de slechte eigenschap de grond te verzuren. Bovendien helpt haksel om de grond vochtig te houden, wat bij Rhodo ook meegenomen is.
Misschien dat iemand voor mij nog goed advies heeft. Ik heb na deze zomer van droogte net de sleutel gekregen van mijn nieuwe huis. In de tuin staat een heel aantal rhodondendrons. Deze zomer hebben ze helaas geen extra water gehad en nu is een deel volledig bruin en verdord.
Hoe kan ik ze nu het beste behandelen? Zijn ze nog te redden? En moet ik ze dan kort snoeien of juist zo laten staan zoals ze nu zijn?