menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Probleem met Catalpa

Ga naar meest recente reactie

SvenDude

SvenDude

Hoi allemaal,

mijn eerste post hier, maar heb hier al wel veel info gevonden. Zo heb ik hier ook de vermoedelijke reden van het plotse bladverlies (tak per tak) van onze catalpa ontdekt; verwelkingsziekte. We hebben dit weekend het produkt Sporgon gebruikt van Edialux.

Of (en daar ben ik nu een beetje voor aan het vrezen) ben ik op het verkeerde been gezet en is de beschadiging van de stam (zie foto)de oorzaak van mijn problemen. Ik weet niet wat dit is. Het lijkt wel of een kat haar nagels hier aan gescherpt heeft. Het valt ook op dat de afstervende takken aan de meest beschadigde kant van de stam zijn.

Benieuwd wat jullie ideëen hierover zijn.

Struiken & Bomen

zondag 5 juli 2009 - 20:17
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Verwellingsziekte treedt meestal op aan een kant, bij een aantal takken en daardoor zou je een verband gaan leggen maar waarschijnlijk is dat er niet. Ik ben benieuwd wat het gebruikte middel als effect heeft.
zondag 5 juli 2009 - 21:31
meerkat

Meerkat

Dat is duidelijk van de katten of zijn het tijgers. We hebben al verschillende catalpa's zien afsterven door de verwelkingsziekte. Op een paar dagen is een deel van de kruin verwelkt en de boom is niet meer te redden. Je moet hem dan verwijderen want hij zal elk jaar opnieuw dezelfde problemen geven. Maar als het katten waren, je kan altijd een stuk bekaert draad rond de stam binden tot een meter hoogte en zo kijken of de boom zich volgend jaar herstelt.
maandag 6 juli 2009 - 13:13
SvenDude

SvenDude

Bedankt voor het advies; ik heb inderdaad maar een stuk Bekaert draad rond de boom geplaatst. De boom lijkt nu ook te stabiliseren. De regen van de afgelopen week heeft blijkbaar ook geholpen om het vochtverlies via de kapotte schors wat goed te maken.
zondag 12 juli 2009 - 16:31
Wewe

Wewe

Vel de boom niet te snel. Ik zit al jaren met de verwelkingsziekte op een Catalpa maar dat blijft telkens beperkt tot een paar takken die ik dan verwijder. Voorts is ie nog mooi.
Ik heb nu ook voor de eerste maal hetzelfde product gebruikt, maar naar het schijnt is dat preventief en geen genezer. We zullen zien.
Greetz,
Werner
zondag 12 juli 2009 - 22:18
Plantje

Plantje

Heb hier net hetzelfde probleem.
Ik heb de wonde behandeld met KB-wondafdekmiddel.
Nu is mijn vraag: Zou ik volgend voorjaar de takken waar dit jaar
geen bladeren zijn aangekomen, wegsnoeien ?
Of zouden deze takken terug bladeren krijgen ?

Groetjes,
Plantje.

dinsdag 11 augustus 2009 - 21:02
WiPe

WiPe

De takken waar dit jaar geen blad aan zit kun je deze winter gewoon wegsnoeien. Daar komt geen blad meer aan.

woensdag 12 augustus 2009 - 11:02
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).