Ik kom hier even een potje klagen over een typisch burenprobleem.
4 jaar geleden kwamen we met onze buren overeen om de afscheiding tussen de tuinen te vernieuwen. Aangezien wij nogal gesteld zijn op privacy in de tuin, wilden wij iets dat goede afscherming bood én hoog genoeg was (tegen te nieuwsgierige buren).
We waren 't al snel eens over draad met daartegen klimop. Onze buren gingen hier volledig mee akkoord, hebben wel nog even geprobeerd om een draad van 140 cm te krijgen maar dat zagen wij echt niet zitten. Dus 't werd een draad van 2m en aan onze kant plantten we klimop (met hun toestemming).
't Laatste jaar heeft onze buurman nog niets anders gedaan dan geklaagd en gezaagd over de klimop. Ze zitten bijna nooit in hun tuin en doen er ook niet veel meer in dan enkele keren het gras maaien.
Volgens de buurman woekert de klimop enorm. Wij hebben nochtans geen problemen daarmee aangezien wij hem 2 keer per jaar snoeien. 't Gaat ocharme om max 8m en ik ben in 10 min klaar met de heggeschaar. De afscheiding zag er de laatste 2 jaar heel mooi groen uit en gaf ons eindelijk de nodige privacy.
Omdat hij moeilijk bleef doen, stelde ik voor dat wij ook aan zijn kant even mee zouden snoeien met de elektrische heggeschaar. Maar nu heeft hij niet gewacht en de klimop tot op de draad afgeknipt en zelfs afgerukt! Met als resultaat dat er in ons tot voor kort zo mooie groene scherm nu allemaal gaten zitten (échte kijkgaten). En aan de buurman zijn kant zie je enkel draad en bruine stammen van de bladloze klimop. Aan hun kant is 't dus echt een afschuwelijk zicht nu.
Ik begrijp echt niet waarom ze de klimop niet gewoon mooi gesnoeid hebben maar ineens radicaal afgerukt tot er geen groen blaadje meer overbleef.
Mijn belangrijkste vraag: Komt 't nog goed met de klimop aan onze zijde of gaat de ganse afscheiding hier schade van ondervinden ?
We hebben er nog niks over gezegd omdat we absoluut een burenruzie willen vermijden. Maar ik voel me echt niet gelukkig met de manier waarop zij 'snoeien'.
Wat kan ik doen ? Zou ik de buurman nogmaals aanspreken ?
Alvast bedankt,
Leen