menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voortuinbomen

Ga naar meest recente reactie

de_reiger

De_reiger

dag forumleden,
ikzelf ken eigenlijk niet zo veel van planten of bomen, daarom probeer ik hier een antwoord te krijgen

ik ben op zoek naar bomen die klein blijven.. Ik zie dikwijls in voortuinen van die kleine boompjes (o.a. acers?), en ik vraag me dikwijls af hoe ze die zo klein houden/krijgen? Kunnen jullie me wat voorbeelden geven van bomen die niet groter worden dan 2 meter?

(ik post een foto om ongeveer te laten zien wat ik bedoel)

en dan had ik nog een vraag, meestal zijn deze 'voortuinboompjes' ook nog eens mooi rond van kruin. Hoe wordt dit gedaan? Knippen ze die om de ... maanden in de juiste vorm, of groeien deze vanzelf in een ronde kruin?

alvast bedankt,
groetjes
sam

Struiken & Bomen

vrijdag 21 augustus 2009 - 14:13
Frakke

Frakke

een lijst met enkele suggestief van klein blijvende bomen:

http://www.marechal.be/nl/gidsen-en-brochures/infobrochures/keuze-van-een-boom
vrijdag 21 augustus 2009 - 14:29
miriam

Miriam

als dit jullie voortuin is?
is hij in elk geval nu al heel mooi
vrijdag 21 augustus 2009 - 14:30
WenTh

WenTh

Ik zie meestal Catalpa's voor dit doel.
En ja, die worden regelmatig gesnoeid (2x / jaar). Vergelijk het met buxus : als je die laat doen krijg je een wilde, hoge struik. Maar als je regelmatig snoeit blijft het bij een haag.
Succes!
donderdag 10 september 2009 - 21:23
jdcoster

Jdcoster

Naast Bolcatalpa's zijn ook bolacacia's goed daarvoor geschikt.
Beiden worden normaal niet twee maal per jaar gesnoeid maar in de winter geknot tot op één of twee ogen.
Het kruintje dat je daar op ziet bestaat volledig uit eenjarig hout.
vrijdag 11 september 2009 - 23:04
ingec

Ingec

hallo
Om op je vraag te antwoorden ,
ze blijven zo laag omdat er een traaggroeiende en/of bolgroeiende ent wordt geplaatst op een stam van een gewone boom. (wel van hetzelfde geslacht natuurlijk)
Daarom mislukken die bolboompjes soms, dan heeft de ent niet goed gepakt of de onderstam is doorgeschoten of de ent is er per ongeluk afgesnoeid.
de bolprunus hoeft niet gesnoeit en ik denk de bolacer ook niet zo vaak
de accaica en de catalpa ieder jaar, maar er komen de laatste jaren ook wel mooie nieuwe op de markt
oa de photinia met dik rood blad in het voorjaar
Als je niet persé een bolvorm wil zijn er nog veel kleinblijvende bomen die geent worden zodat ze klein blijven
inge
maandag 14 september 2009 - 08:45
buksbunnie

Buksbunnie

Hallo tuinvrienden,


het is zeker niet nodig om Robina, Acer of Catalpa ieder jaar te snoeien.
als je ze in de winter (kaal) snoeit, komt er in het jaar erop zoveel groeikracht vrij dat ze lange takken maken. Welnu als je ze in juni, juli de takken weer half doorknipt , zullen ze alleen nog zijtakken maken, zo hoef je ze een paar jaar niet meer te snoeien.
zelf deed ik dit iedere 5 a 6 jaar met steeds weer een mooie kroon.
links op de foto is nog net mijn Robinia (bolacasia)te zien.
[url=http://img30.imageshack.us/i/1070729img.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 20 september 2009 - 19:56
de_reiger

De_reiger

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden
maandag 21 september 2009 - 11:22
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).