menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

IepOlm na 4 jaar in de grond nog te verplaatsen

JohanDC

JohanDC

In 2005 kregen we in Genk een geboorteboom voor onze dochter. Toen hadden we nog geen tuin en hebben we het toen nog kleine boompje bij mijn ouders in de tuin geplant.

Kan ik die iep dit najaar nog naar onze tuin verplaatsen als de sapstroon gestopt is? Hoe groot moeten we de kluit laten? Is de iep waterminnend of moet die eerder droog staan? Zuur of kalkminnend?

De boom is ook nog niet gesnoeid geweest en heeft naast de stam nog een tak met bijna dezelfde omtrek gemaakt. Kan ik die afzagen/knippen en behandelen met een afdekmiddel?

Misschien woont er iemand van de lezers in de buurt van Halen of Diest en is bereid om mij wat praktijklessen snoeien te geven?

[email protected]
woensdag 23 september 2009 - 16:46
WiPe

WiPe

Verplanten kan in de herfst als het blad gevallen is. Ik zou niet wachten tot de sapstroom stilvalt, want dat gebeurt pas als de boom helemaal dood is....

Er zijn nogal wat iepensoorten die allemaal hun eigen specifieke voorkeur hebben wat betreft vocht en kalk. Maar de meeste soorten kunnen zowel vochtige als droge grond aan en verdragen vrij goed kalk. Een vochtige leemhoudende is voor de meeste soorten ideaal.

Die tak kun je best nu nog afzagen, nog voor het blad gaat vallen. De verdikking aan de basis van de tak, waar de tak vastzit aan de stam moet je laten zitten. De fout die je maakt door die takkraag mee af te zagen kun je niet goed maken door een wondafdekmiddel te gebruiken.
woensdag 23 september 2009 - 17:27
JohanDC

JohanDC

Bedankt voor je snelle reactie WiPe. Dus verplanten kan nog. Geeft de boom zelf aan hoe groot de kluit moet zijn? Een beetje gezond boerenverstand is allicht voldoende. En ook bedankt voor de les ivm de sapstroom. Ik dacht dat die helemaal stil viel om bevriezing te voorkomen.

Ik heb nog een vraag (vele vragen) gesteld ivm met taxus en hoe hiervoor een plantsleuf voor te bereiden. Heb je hiervoor ook raad?

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&page=1&tid=28455
woensdag 23 september 2009 - 20:08
WiPe

WiPe

Die kluitgrootte was ik vergeten: door de band is de kluit 10 maal de doorsnede van d estam op 1 m hoogte (stamdoorsnede 5 cm, kluit 50 cm)
woensdag 23 september 2009 - 20:14
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).