0 Paardenkastanje met zwam
▼ Ga naar meest recente reactie
Opuntia
In de paardenkastanje in mijn tuin zit een zwam die de boom sterk aantast.
Op drie verschillende plaatsen zijn paddenstoelen verschenen.
Weet iemand welke paddenstoel/zwam dit is.
[afbeelding verwijderd niet-https]
De bovenkant van de paddenstoel zie je hier.
Die kwam 4 jaar geleden aan de onderkant van de stam.
donderdag 15 oktober 2009 - 21:51
LordOfCantecroy
ik vermoed een Spongipellis of 'kaaszwam', misschien een Spongipellis spumeus of 'sponzige kaaszwam', deze groeien o.a. op paardekastanje maar zijn wel erg zeldzaam. Kaaszwammen zijn echter niet ongevaarlijk voor de boom want ze parasiteren op verzwakte bomen en veroorzaken witrot
donderdag 15 oktober 2009 - 22:16
LordOfCantecroy
na nog wat opzoekwerk denk ik dat het eerder een nog jonge Meripilus giganteus is of 'reuzenzwam'. Google eens voor foto's en dan kan je zien of hij er vorige jaren op leek. Als het inderdaad deze is, dan is dit wel minder goed nieuws, want deze is nog destructiever dan een kaaszwam. De reuzenzwam parisiteert en veroorzaakt ook witrot maar het mycelium verstopt ook de houtvaten en kan op korte tijd zelfs heel grote bomen doden
donderdag 15 oktober 2009 - 23:12
Thuja49
Spijtig dat ze gevaarlijk blijken voor de boom , t'is anders een prachtig zicht .
vrijdag 16 oktober 2009 - 00:01
Matabish
Mooi maar dodelijk...de mooie foto's bewaren en vlug die zwam vernietigen!!
'k Heb er zo eens één vernield in de tuin van mijn ouders...
daar kwamen ook nog eens een pak rode wormen van 25 à 30 cm lang uit!! bèikes!!
De boom hield er een groot gat aan over in zijn stam, maar heeft zich goed hersteld.
vrijdag 16 oktober 2009 - 00:21
WiPe
Niet alleen ziet de reuzenzwam er anders uit, bovendien groeit die uitsluitend aan de voet van de boom op de wortels. Het lijkt me dat deze zwam minstens een halve meter boven de grond groeit. Dat is veel te hoog voor reuzenzwam.
vrijdag 16 oktober 2009 - 09:31
Opuntia
De paddenstoel verscheen eerst bij een zeer lage afgezaagde tak op ca. 50 cm hoog.
Nu heb ik een hoge trap nodig om een foto te maken op ca. 400 cm.
De paddenstoel komt uit de stam zoals je ziet.
Het is natuurlijk wel een mooie paddenstoel, maar ik zou liever langer van mijn boom genieten.
De boom gaat er van dood, dat is mij wel duidelijk.
Wel nog bloemen maar veel minder kastanjes dan jaren geleden.
vrijdag 16 oktober 2009 - 09:43
WiPe
Ik ben er niet helemaal zeker van, maar ik vermoed dat we hier te maken hebben met Zadelzwam, Polyporus squamosus. Dat is een zwam die voorkomt op grote snoeiwonden.
In principe gaat de boom er niet dood aan, maar is er wel een verhoogde kans op breuk.
Hieronder vind je een beschrijving van de zwam.
Waardplanten:
Diverse loofbomen, met name esdoorn, els, iep, linde en wilg.
Vorm en kleur:
Waaiervormig, vaak in overlappende groepen. Bovenzijde geelbruin met vezelige, donkerbruine schubben. Onderzijde wit of crème. Boven- en onderzijde kunnen later donkerder van kleur worden. Korte, dikke, centrale tot zijdelingse steel met zwarte basis.
Afmetingen :
Hoed: 10 tot 30 cm breed en 0,5 tot 5 cm dik. Steel: 3 tot 10 cm lang en 2 tot 6 cm dik.
Plaats:
Stam en dikke takken.
Periode:
Het voorjaar: april tot juni; oudere exemplaren kunnen tot in het najaar (december) aanwezig zijn.
Overige kenmerken:
De zwammen van deze wondparasiet worden vaak hoog in de boom op snoeiwonden of taklittekens aangetroffen. Soms zijn ze in de herfst los aan de voet van de boom te vinden. Verse exemplaren hebben een weezoete geur.
Gevolgen:
De zwam veroorzaakt rot in het kernhout van de stam, waardoor breuk op kan treden. Het spinthout blijft intact. In bijvoorbeeld es kan rot snel uitbreiden, in bijvoorbeeld iep niet. In veel gevallen wordt niet de hele boom, maar slechts een tak aangetast. De zwam komt vaak voor in parken, laanbeplanting, open bossen of solitaire bomen.
vrijdag 16 oktober 2009 - 10:47
Opuntia
Ja, ik denk dat het Polyporus squamosus kan zijn.
Alle paddenstoelen zijn te eten, maar van deze blijf je ook nog in leven zie ik in wikipedia.
Maar de boom gaat er van dood.
Een tak heb in van de zomer moeten verwijderen omdat hij dreigde af te breken.
vrijdag 16 oktober 2009 - 11:30
LordOfCantecroy
Ik heb het even nagekeken in mijn boeken en inderdaad, het is 9 kansen op 10 de Polyporus squamosus of 'zadelzwam'. De foto's die er in mijn boeken bij afgebeeld staan zijn echter van oudere exemplaren die er platter en scherper uitzien + ook donkerder bruin, vandaar mijn verwarring. Bij vele paddenstoelen en zwammen zijn de kleuren en vorm trouwens beduidend anders bij jonge, volwassen en heel oude exemplaren.
Naar het schijnt smaakt deze melig en naar komkommer en is hij minder parasitair dan de 2 bovengenoemde (wondparasiet), maar veroorzaakt wel ook witrot.
Hoe je er vanaf kan geraken moet je misschien eens aan een boomdokter vragen...
vrijdag 16 oktober 2009 - 11:49
WiPe
Nee dus, de boom gaat er niet van dood. Het spinthout blijft intact maar het kernhout wordt aangetast.
Een boom 'leeft' in principe aan de buitenkant terwijl het kernhout niet deelneemt aan de levensprocessen van de boom, daardoor kan de boom prima overleven zonder kernhout.
Maar als de ring spinthout niet sterk genoeg meer is om de belasting die daar op komt te dragen, dan kan de tak of zelfs de stam afbreken. Het zou me zelfs niet verbazen wanneer de boom na die breuk nog altijd verder kan overleven. Dat zie je wel vaker.
Maar het is zeker niet veilig om deze boom te laten staan zonder dat die veelvuldig gecontroleerd wordt. Door snoei kan het gewicht van deze boom sterk verminderd worden waardoor de kans op breuk aanzienlijk kan afnemen. Ik kan me niet voorstellen dat de boom er op die manier beter zal gaan uitzien. En je kan je dan afvragen in hoeverre je deze boom op zo'n manier in stand wil houden.
vrijdag 16 oktober 2009 - 11:50
JovanDreumel
Hoe groot is de verspreidingskans naar andere bomen?
vrijdag 16 oktober 2009 - 18:32
WiPe
Die verspreidingskans hangt vooral af van de buurbomen zelf. Een boom die in een goede conditie heeft is in staat om zo'n schimmel af te grendelen zodat hij de boom niet kan infecteren. Wanneer van een boom een grote tak wordt afgezaagd kan de schimmel langs daar de boom infecteren. Aangezien de boom alleen actief kan afgrendelen in het spinthout en aangezien bij het snoeien van een zware tak er kernhout komt bloot te liggen kan de boom die schimmel niet tegenhouden.
E zijn maar heel weinig schimmels die op eigen kracht door het afgrendelingsmechanisme van een gezonde boom kan breken. Ik durf zelfs stellen dat een boom die aangetast wordt door een schimmel per definitie verzwakt is waardoor die schimmel vrij baan krijgt.
vrijdag 16 oktober 2009 - 18:46
LordOfCantecroy
Uiteraard verspreiden zwammen zich, buiten via het groeien van hun mycelium (= zwamvlok of het geheel van schimmeldraden), eerst en vooral via sporen in de lucht. Het hangt er dus maar vanaf waar een spore terecht komt en of de plaats geschikt is om een mycelium te ontwikkelen. Als er in dit geval dus een boom met een wond in de buurt staat is kans groot dat een spore zich daarop zal ontwikkelen, want de Polyporus squamosus is wondparasitair. Of een sterke boom zich daartegen kan afgrendelen weet ik niet, het zal vooral met grootte van de wond te maken hebben denk ik, zoals WiPe al aangeeft...
Ter info: de sporen van de Polyporus squamosus zijn langwerpig-ellyptisch en 3 tot 4 micrometer groot, echt wel zeer klein dus...
vrijdag 16 oktober 2009 - 19:07
WiPe
Voor alle duidelijkheid: zoals ik hierboven al geschreven heb kan een boom alleen actief afgrendelen in het spinthout. In het kernhout is er geen actieve afgrendeling.
Bij een grote snoeiwonde komt er kernhout bloot te liggen waardoor de boom die wonde niet kan afgrendelen, zelfs niet als die boom een optimale conditie heeft.
Voor alle duidelijkheid: de beste manier op dit soort aantastingen tegen te houden is vermijden dat je grote takken moet wegsnoeien. De fout die je maakt door grote takken weg te zagen kun je met geen enkel wondafdekmiddel goed maken.
vrijdag 16 oktober 2009 - 20:04
Opuntia
Hier zie je de boom zoals hij er nu uitziet.
De kruin was jaren geleden door een deskundige? hovenier gesnoeid in opdracht van de vorige eigenaar die klachten kreeg van de achterburen.
Maar bij de afgezaagde opgaande takken ging de boom inrotten.
De boom probeerde ik te redden door de rotte takken in de kruin af te zagen en de holten uit te krabben en met beton op te vullen om inwatering en verdere rotting te voorkomen.
Maar de boom gaat nu ook vanaf de onderkant rotten door de zwam.
Hier heeft een zware tak gezeten, er is duidelijk te zien dat het kernhout verrot is.
WiPe je hebt gelijk, een zware tak afzagen gaat fout.
De boom is niet in staat om de wond te helen.
De tak had natuurlijk veel eerder verwijderd moeten worden.
De boom was natuurlijk niet in optimale staat.
Mineermotten, bloeden door bacterie aanval, rotte takken in kruin.
Eigenlijk valt het nog mee dat de boom het zo lang uithoudt.
vrijdag 16 oktober 2009 - 20:29
Opuntia
Iedereen bedankt.
Hier zie je nog een foto van de stam van enkele jaren geleden.
De zeer zware tak links moest ik afzagen omdat hij tegen de schutting groeide en bij de achterburen laag in de tuin hing.
Maar dat luidde dus het einde van de boom in.
De heer van Hoey Smith van het arboretum Trompenburg had mij al verteld dat je dan net zo goed de hele boom kon weghalen, omdat een paardenkastanje (waarvan het hout weinig duurzaam is) een dergelijke ingreep niet zou overleven.
Hier moest ik aan denken toen ik nog een foto vond van een grote groep paddenstoelen achter het arboretum.
Daar had een es gestaan volgens de heer van Hoey Smith, maar die moest om i.v.m. de aantasting van dezelfde zwammen die in de paardenkastanje zitten.
Bij een jonge boom kan men dus beter gelijk maar takken aan de onderzijde verwijderen, tenzij de boom in het open veld staat en de ruimte heeft.
zaterdag 17 oktober 2009 - 08:30
WiPe
Maar bij de afgezaagde opgaande takken ging de boom inrotten.
De boom probeerde ik te redden door de rotte takken in de kruin af te zagen en de holten uit te krabben en met beton op te vullen om inwatering en verdere rotting te voorkomen.
Een boom is perfect in staat om dergelijke snoeiwonden af te grendelen. De kern gaat wegrotten, maar het nieuwe hout dat nadien gevormd wordt, blijft perfect gezond. (De stabilitiet is dan weer een ander probleem, maar soit, laten we niet te veel afwijken.)
Door die snoeiwonden uit te krabben ga je die afgrendeling doorbreken waardoor het rot zich wel verder kan verspreiden. Die actie heeft niet alleen geen zin, je maakt het probleem nog groter.
En wat dat beton betreft: hout is voor de boom een veel beter bouwmateriaal. Als het opvullen van gaten met beton iets zou kunnen bijdragen, dan is dat zeker geen bijdrage waar de boom voordeel aan heeft.
maandag 19 oktober 2009 - 13:17
Opuntia
Bloeden deed de boom ook, maar ik denk niet dat dat de oorzaak is van de slechte staat waarin de boom zich nu bevind.
Hier zie je de gaten die ontstaan zijn door het snoeiwerk.
Of het daar perfect gezond is vraag ik mij af.
maandag 19 oktober 2009 - 21:50
Opuntia
Dat is dan ook geen snoeiwerk, maar knoeiwerk.
Bomen groeien alleen maar breder uit door dit toppen.
En de snoeiwonden zijn mooie ingangen voor allerlei ziekten, de wond heelt niet.
woensdag 21 oktober 2009 - 18:33
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe