menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Catalpa Erubescens.....knotten

Ga naar meest recente reactie

Etienne45

Etienne45

Ik heb twee Catalpa's Erubescens "Pupurea" die wat de erg uit de kluiten zijn gegroeid (meer dan 6 meter) en welke ik wil knotten.
Heeft iemand richtlijnen ? Waar afzagen ? Moet dot boven een vork of.....
Thc
woensdag 11 november 2009 - 10:59
Etienne45

Etienne45

Bedankt voor het antwoord, maar u vergist zich het gaat om een een niet - geënte Catalpa dus geen CATALPA BIGNONIODES PULVERULENT of bolcatalpa wel de donkerbruine met vertakte moederstam.Toch bedankt
vrijdag 13 november 2009 - 11:46
WiPe

WiPe

Bon, en die zou dan niet geënt zijn?

Maar anderzijds vraag je ons om een snoeiadvies te geven voor een boom die we niet kunnen zien. Dat er dan veronderstellingen gemaakt worden die misschien fout zijn is onvermijdelijk. Kun je een foto posten?
vrijdag 13 november 2009 - 11:58
Fons

Fons

Etienne,heb hier een oorspronkelijke bolcatalpa waarop de ent het begeven heeft dus nu gewone catalpa, deze snoei ik telkenjare terug op de plaats waar oorspronkelijk de eerste takken ontsproten, het resultaat nu is dat op dat punt een knots is ontstaan waar momenteel een 20 takken ontspruiten die dan telkenjare een 3 meter lang uitgroeien, de teruggenoeide topjes houd ik ong op een 5 à 10 cm, zodra hij al zijn blad verloren heeft word hij hier terug gesnoeit.
Fons.
vrijdag 13 november 2009 - 18:25
Etienne45

Etienne45

Bon, de Catalapa erubescens ' Pupurea' staat beschreven in de alomvattende Atrium Tuinencyclopedie op blz 456 tweede kolom. Hij wordt niet-geënt verkocht.
Zodra praktisch mogelijk volgt een foto van de bomen.
Ik zag ooit een gelijkaardige boom maar blijkbaar gesnoeid door vakmensen, en ik ben maar een liefhebber dus...
Toch bedankt voor de reacties.
E.
vrijdag 13 november 2009 - 19:21
WiPe

WiPe

Ik wil niet ontkennen dat die soort niet geënt verkocht wordt; maar ik wist het alvast niet. Maar een mens kan nu eenmaal niet alles weten...
vrijdag 13 november 2009 - 21:54
Etienne45

Etienne45

Inderdaad ik denk aan een vorm van kandalaberen. De boom die ik 'ooit ergens zag' was evenredig geknot en vanaf het voorjaar groeien aan de stompen opnieuw takjes met prachtige grote bruin-paarse bladeren én witte bloemtrosjes. In de winter worden deze takjes dan weer weggesnoeid enz. Een heel werk als je meerdere bomen hebt maar uiteindelijk de moeite waard.
Nu ja... inderdaad omdat ik toen al een bolcatalpa had, kocht ik (zowat tien jaar geleden) in het plantencentrum twee andere soorten en ging helaas pas nadien opzoeken hoe groot hij werd enz. Te hoog dus en met bladeren zo groot als een klein dagblad.
Ik ben dus nu van plan te knotten op een aanvaardbare hoogte vlak boven een vork, zonder de natuurlijke vorm van de boom te verstoren. Als dat niet lukt heb ik volgende jaar, meer ruimte en een stapel brandhout.
Bedankt voor de interessante babbel.
E

zaterdag 14 november 2009 - 09:48
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).