Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Zo te zien staat staat deze Fatsia er al meerdere jaren, dus laat hem maar gewoon staan.
Hij kan veel vorst hebben, terwijl het toch als kamerplant verkocht word
ik heb hem eigenlijk net verplant. hij stond in de tuin van mijn overleden papa
deze plant stond al in de tuin van mijn ouders toen ze het huis kochten in 1980. ik wou deze plant naar mijn tuin verhuizen als herinnering en ook gebruik ik af en toe de bladeren bij het bloemschikken
Als je die nu net verplant hebt moet je goed opletten. Fatsia is groenblijvend en blijft dus water verdampen in de winter. Als de plant verplant is, zijn er een heleboel wortels achtergebleven terwijl het bladvolume niet veranderd is.
Ik zou dus durven aanraden om een groot aantal bladeren eraf te halen, of eventueel van alle bladeren een flink stuk af te knippen. Dat zal er het eerste jaar absoluut niet uitzien, maar ik heb persoonlijk geen goede ervaring met het verplanten van Fatsia.
we hebben een heel grote kluit aarde rond en onder de plant uitgestoken, dus ik hoop dat er niet teveel wortels beschadigd zijn
heb thuis een nog groter plantgat gemaakt en er veel compost ingedaan, dan de struik geplant en water gegeven
Opletten met grote plantgaten. Als die iets te diep zijn staat de plant naderhand dieper dan eerst end at overleefd hij niet.
Ook opletten met kompost; Onvoldoende verteerde kompost gaat naverteren in de bodem, waardoor de beschikbare zuurstof niet ter beschikking komt van de wortels en de plant kan afsterven. Ik zou rond de wortels voor de zekerheid een drainagebuis steken die aan een kant boven steekt. Op die manier zorg je dat de plant voldoende zuurstof aan zijn wortels krijgt. Voor water geven maak je best een gietrand rondom de plant, zodat het water de kluit en niet de bodem onder de kluit nat maakt.
Water geven bij het aanplanten moet er voor zorgen dat de luchtgaten die achter kunnen blijven dichtgespoeld worden. Dat kan zeker niet volstaan om de plant van voldoende water te voorzien in de winter. Bovendien moet je bij Fatsia opletten voor natte voeten, dat verdraagt hij niet.
Ik zou bij vorst de kluit en de plant afdekken.
Maar vooral : beperk de verdamping. Zeker bij zonnig vriesweer kan dat zeer gevaarlijk zijn. (Bodem bevroren en door het opwarmen van het blad gaat de plant water verdampen wat niet lukt als het water in de bodem bevroren is. Maar zelfs als het niet vriest zal je goed moeten opletten dat de plant niet begint uit te drogen. Als je vaststelt dat de plant last krijgt van droogteverschijnselen is het meestal al te laat.
ik heb in het voorjaar 2 grote fatsia's verhuist, in het begin veel water gegeven en daarna heeft hij uitzichzelf veel blad laten vallen maar na 1,5 maand begon hij alweer te groeien en nu hebben ze het naar hun zin!
mijn plant heeft de harde winter goed doorsstaan, na de winter wel veel blad verloren maar staat nu heel mooi
binnenkort komen de bladeren goed van pas om bloemstukjes te maken