Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hoi allemaal
ik heb een Albizia Julibrissin ( Perzische slaapboom ) in m`n tuin staan. vorig jaar heeft hij er flink op z`n donder gehad met de vorst, dat kun je wel zien aan de bast, toch heeft hij dit jaar geweldig in de bloei gestaan. Maar nu zit hij vol met een voor mij onbekende schimmel. Weet iemand wat voor een dit is en hoe te werk gaan om hiervan af te komen. ( het zijn allemaal kleine roze bolletje`s )
alvast bedankt Martien
Dat doet me denken aan meniezwammetje, een zwakteparasiet. Meniezwammetje komt meestal voor op dood hout of op takken die al erg verzwakt zijn. Behandelen haalt in dit geval niet erg veel uit.
Dat de boom goed gebloeid heeft is tenandere geen garantie dat hij geen last heeft van de vorstschade van vorig jaar. Wegsnijden van het dode hout en insmeren met allerhande producten zal de boom naar mijn idee ook niet veel goed doen.
Hoi WiPe
da`s een snel antwoord, ik zal morgen, voor dat ik hem in de winterverpakking doe, want het gaat koud worden ( zucht ) nog eens een nieuwe foto maken en dan probeer ik deze iets duidelijker te maken, misschien kun je dan nog betere info geven. maar toch alvast bedankt. tot morgen ?????
Martien
hoi batdah
nou maak me maar ongerust van , die heeft z`n beste tijd gehad, dat hoop ik toch niet, weet je hoe duur de planten tegenwoordig zijn ?? heb al genoeg vorstschade gehad`t vorig jaar. laatst voor € 1000.- nieuw gekocht en je kan nog niet eens zien dat er nieuw in de tuin staat. ik nodig ook jou uit om morgen nog `n keer te kijken voor een recente foto ik maak hem morgen en plaats deze direct op het forum. tot morge ????
Vorstschade kan de oorzaak zijn, maar het kan met andere zaken te maken hebben.
Een van de mogelijkheden is wortelsterfte door zuurstofgebrek waardoor een deel van de takken en de stam afsterft. Zuurstofgebrek kan optreden door wateroverlast, onvoldoende verteerd organsich materiaal dat in de bodem gaat naverteren, maar nog vaker door te diep planten. (Ik moet eerlijk toegeven dat ik die fout ook nog wel eens durf maken.)
In principe moeten de bovenste wortels net onder het oppervlak zitten (1 tot maximum 2 cm is voldoende). Je moet vooral opletten met planten in potten en kluitplanten omdat de bovenste wortels niet altijd aan de bovenkant van de pot of de kluit zitten. Bij planten in potten kan de nodige zuurstof ook door de onderste gaten in de pot aangevoerd komen, waardoor er pas bij het aanplanten problemen ontstaan.
Planten die makkelijk nieuwe wortels vormen vanuit de stam, zoals wilgen en populieren zullen weinig of geen problemen ondervinden wanneer ze te diep geplant worden.
zo hier dan de laatste foto. hier kun je zien dat het toch een flinke boom is. staat al bijna 6 jaar in m`n tuin. misschien is het `n goed ideen om hem er in het voor jaar eens er uit te halen, de grond goed los maken en hem dan opnieuw poten. laat maar eens wat horen. ben benieuwd. groet Martien
Ik kan er hier aan komen voor 125 euro en de vorige keer kreeg ik daar nog 20% korting en de volgende keer ook wel denk ik.
Is die boomband soms los geweest dat de stam tegen de paal geschuurd heeft toen hij jonger was?
Ach wie weet heb je geluk. Ik zou hem er pas uithalen als hij zeker dood is.
ik denk dat er met die 1000 euro niet de prijs voor deze boom bedoeld werd, maar voor het totaal aan planten dat aangekocht werd nadat er vorige winter heel wat kapot ging.
Is de oorzaak niet alleen de schimmel "nectria cinnabarina" ?
lees op een site hier dat deze schimmel eerst de barst aantast en later het hout
(of wel de hele boom dus)
je had in het begin direkt de schimmel (barst) moeten verwijderen want het zal nu misschien te laat zijn.
gewoon laten staan, en kieken wat ut word, zoals wij dat hier zeggen.
als het boompje dood gaat is het vroeg genoeg om hem op te ruimen
de schade is te groot om hem te behandelen.